Er zijn vele manieren om content te cureren die elk een andere impact hebben op SEO en jouw publiek. Curata heeft in deze infographic een aantal van de belangrijkere methodes samengevat en daarbij aangegeven hoeveel waarde de curator heeft toegevoegd en wat hiervan de impact is op de vindbaarheid van jouw content. De SEO-score. Daarnaast heb je de mogelijkheid meer engagement te bereiken wanneer je op de juiste manier cureert.

Wanneer je content direct doorplaatst, wanneer je alleen bestaande content verzamelt op jouw website dan ziet Google dit niet als nieuwe content. Als je daarentegen wél verschillende niveau’s van redactioneel commentaar toevoegt en de hoeveelheid gecureerd materiaal beperkt, dan wordt het voor Google al snel interessanter én neemt de SEO-waarde toe.

6 niveau’s van Content Curation volgens Curata:

  1. Beknopte samenvatting: een hele summiere samenvatting > kan zelfs een RT zijn of je neemt een paar regels tekst over met een hyperlinkje. Deze vorm vergt vrijwel geen inzet van de curator maar levert ook weinig SEO-voordeel op.
  2. Titel aanpassen: door een nieuwe titel mee te geven aan een kort gecureerd artikel, leg je de focus al zelf ergens anders en concurreer je niet in de zoekresultaten met het oorspronkelijke artikel. Vergt een beetje inzet en heeft iets meer effect op SEO.
  3. Quoten: door een quote uit content te liften haal je de krenten uit de pap. Lepel je de kern van een artikel of concept op in een oneliner of alinea. Om dit goed te kunnen doen heb je enige kennis van het onderwerp nodig. Daarnaast is het erg makkelijk deelbaar en heeft dus een relatief grote SEO impact.
  4. Samenvatten: je vat een stuk content samen in jouw eigen woorden. Hier kun je een stukje eigen visie toevoegen in de stukjes die je samenvat. Waarom is dit stuk belangrijk en hoe helpt dit jouw lezer? Hiermee schrijf je originele content en dit wordt door Google sterker beloond.
  5. Parallelizing: je cureert een artikel over een belangrijke ontwikkeling en je past dit aan naar jouw branche. Je voegt informatie toe over die ontwikkeling binnen jouw niche. Hiermee maak je het specifiek en extra nuttig voor jouw publiek. Dit vergt meer inzet maar brengt ook meer op.
  6. Storyboarding: je verzamelt meerdere bronnen en geeft overzicht en visie.

Lees voor een uitgebreidere uitleg van deze 6 niveau’s:

6 CONTENT CURATION TEMPLATES FOR CONTENT ANNOTATION

Zelf voeren wij Content Curation op grofweg 4 niveau’s uit

Content Curation op verschillende niveau's HowardsHome

  1. Niveau 1: De eenvoudigste manier van content curation is het delen en verspreiden van bestaande content. Denk hierbij aan retweeten of het 1:1 doorplaatsen van linkjes en content op jouw eigen kanalen. We adviseren hier zo veel mogelijk de auteur bij te vermelden met bijv. zijn Twitternaam @auteur. Hiermee geef je credits en betrek je de auteur bij jouw content.
  2. Niveau 2: Als je een stapje verder gaat, dan combineer je de externe bronnen met interne content. Voeg bijvoorbeeld een eigen artikel toe dat een goede aanvulling is op de externe bron die je deelt. Denk aan een nieuwsbericht gekoppeld aan een interne whitepaper met achtergrondinformatie.
    Voorbeeld: Goede Content Curation begint met één tweet
  3. Niveau 3: Deel je eigen visie bij een artikel dat je deelt om gezien te worden als kennisleider. Dit plaats je dan op jouw eigen website of blog.
    Voorbeeld: Hoe een Content Hub converteert: case ‘Gewoon over Geld’ van kredietverstrekker Freo
  4. Niveau 4: Wil je het écht goed doen, dan is het belangrijk dat je eigen content creëert. Hiervoor kun je dus wel diverse externe bronnen gebruiken, zolang het maar een nieuw, uniek verhaal wordt en je bronnen vermeldt. Hier heb je de mogelijkheid meerdere auteurs/influencers te betrekken bij jouw content en voeg je echte waarde toe. Je geeft overzicht, duiding en visie op jouw markt.
    Voorbeeld: Ethische Content Curation: content overnemen als een gentleman

Als je zover bent dat je bovenstaande punten oppakt, dan ben je er nog niet. Je wilt bereik creëren en vooral zorgen voor conversie. Je hebt een zogenaamde hub nodig waar je content samenkomt. Dit kan de website zijn, of een blog op de website. Of misschien zelfs een eigen site rondom een bepaald thema, zoals wij hebben gedaan met curation.nl. (deze uitleg heeft Fred van Dijk gegeven op 42bis)

5 REACTIES

  1. ZEEF is een leuke tool. Maar wel met beperkte plek voor uitleggen visie. De visie moet vooral blijken uit de samenhang van de gecureerde links. En dit is tekstueel dus erg summier. Ben daarom erg benieuwd wat voor SEO-waarde Google een ZEEF-pagina of link op een ZEEF-pagina meegeeft. Google heeft namelijk het liefst meer dan 250 woorden orginele tekst om te doorzoeken.

    Vermoed dat de kracht van ZEEF-pagina’s met name zit in het mogelijk grote aantal backlinks. Dat ernaar verwezen wordt als encyclopedisch overzicht. Benieuwd hoe dit als aanvulling van uitgebreidere algemene encyclopedische sites als Wikipedia gaat werken. Of ZEEF daarin de Wiki van de troon kan stoten in Google.

Laat een reactie achter en discussieer mee!