Om kopers te beïnvloeden via sociale media, moet je weten hoe je ze met behulp van deze netwerken kunt bereiken. Sociale media worden vooral beschouwd als een kanaal voor B2C bedrijven, meer dan voor B2B. Toch tonen recente studies aan dat sociale media goed kan werken voor B2B bedrijven, als ze hun inspanningen maar op de juiste plaatsen doen. Wat niet werkt is zonder meer maar allerlei content naar buiten te sturen. Het gaat om de juiste content of interactie op de juiste plek.

Dit zijn drie opties:

  • Forum: Forums worden in de zakelijke wereld veel gebruikt. Uit een recent Forrester rapport blijkt dat 80% van de B2B-kopers gebruik maken van de online support van een leverancier, via algemene discussieforums of op websites van een leveracier. Door zelf een forum in te richten blijven eigen klanten tevreden, maar het toont ook aan potentiële klanten wat voor kwaliteit u te bieden heeft. Niche netwerken en zakelijke georiënteerde forums, zoals LinkedIn groepen en Google+ zijn tevens goede plekken om op zoek te gaan naar potentiële klanten.
  • LinkedIn: LinkedIn is een handig netwerk om in contact te komen met potentiële klanten. Wederom volgens het Forrester rapport heeft 88% van de B2B gebruikers afgelopen maand al eens contact gelegd met (oud-)collega’s en relaties. 40% doet mee in LinkedIn groepen die gerelateerd zijn aan een merk of leverancier.
  • “Spectators”: Een groot deel van de B2B beslissers zijn ‘kijkers’, ze lezen alleen maar blogposts  en bekijken video’s.  98% van de beslissers is een ‘kijker’, en die is moeilijk tot (inter)actie te verleiden. Om hiermee in contract te komen is de handigste manier om te onderzoek OF en waar ze actief zijn op sociale media. Om ze te beïnvloeden is de enige optie om in die forums of groepen zelf ook actief te zijn. Plaats daar regelmatig een bijdrage om expertise te tonen, zonder opdringerig te zijn.

Met Magpipe en Finchline is het mogelijk om de plekken te vinden waar de B2B doelgroep actief is!

http://www.business.com/b2bmarketing/3-steps-to-a-stronger-social-influence-on-b2b-buyers/

DELEN
Vorig artikelHoe overleef je in de Content Marketing Tsunami?
Volgend artikelCrowdsourcing als drijvende kracht achter Content Curation?
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!