Wanneer je een artikel of blogpost maakt is het belangrijk om daarbij het juiste beeldmateriaal te gebruiken. Op basis van dit artikel van Hubspot geven we 6 handige tips om vlammend, relevant en legaal beeldmateriaal te vinden.

1) Mag je het beeldmateriaal gebruiken?

Op veel van het beeldmateriaal dat je zou willen overnemen berust copyright. Neem geen beeldmateriaal over zonder toestemming. Wat wel mag is dat je een tumbnail variant gebruikt van het beeldmateriaal of dat je rechtenvrij beeldmateriaal gebruikt. Beeldmateriaal met een Creative Commons licentie kun je vinden in Flickr’s of Google’s geavanceerde zoekopties.

Tools om zelf alternatief beeldmateriaal te vinden/maken: http://www.fastcompany.com/3026225/dialed/14-tools-to-help-you-add-images-for-your-social-media-posts

Sites met gratis stockfoto’s: http://www.want.nl/zes-sites-voor-de-beste-gratis-stockfotografie/

2) Is het relevant?

evergreen content

Niet onbelangrijk is dat het beeld iets met de inhoud van de tekst te maken heeft. Goede tip die Hubspot hierbij geeft is dat je de titel van het artikel aanpast met een woord dat zich goed leent voor beeldmateriaal. Bijv. “Hoe maak je een website zo fris als een lenteweide?” > En dan beeldmateriaal van dartelende schaapjes in een bloemige omgeving.

3) Is het aantrekkelijk?

Vaak is het ‘featured image’, het plaatje bovenaan jouw artikel dat wat in combinatie met de titel en misschien een samenvatting de bezoeker naar binnen moet lokken. Dus zorg voor spetterend beeld.

Expert via content curation (2)Als je het niet vinden kun je het met een tool als Canva ook zelf beeld maken. Canva is een online applicatie voor iedereen die niet dagelijks in Photoshop werkt. Je kunt hier, ook op basis van je eigen foto’s werkelijk heel eenvoudig leuk beeldmateriaal mee samenstellen. Ook geschikt voor cover pages, eenvoudige infographics, etc.

http://www.canva.com

4) Is het van goede kwaliteit?

Het beeldmateriaal dat je gebruikt moet niet wazig, korrelige of anderzins beneden peil zijn. Dit komt al snel onprofessioneel over. Liever een plaatje iets kleiner weergeven dan het wazig/korrelig op te blazen.

Een goede tip is om relevant beeldmateriaal dat je mag hergebruiken te verzamelen / cureren op een platform als Pinterest. Het zorgt ervoor dat je snel het juiste beeld vindt, want het is gerubriceerd is jouw verschillende boards én je kunt het gebruiken om jouw merk visueel te maken: waar gaat jouw merk over en welk beeldmateriaal past daarbij?

5) Heeft het de juiste afmeting?

Ook niet onbelangrijk is dat een plaatje naast dat het er goed uitziet niet extreem groot is. Plaatjes van MB’s groot zorgen ervoor dat jouw website aanzienlijk langzamer laadt en mensen misschien wel voortijdig wegklikken. Sla jouw beeldmateriaal op in een klein format (zoals .jpeg) en zorg dat het onder enkele honderden KB’s groot blijft. Er zijn meerdere bewerkingsprogramma’s die beeldmateriaal kunnen omzetten in jpeg. Denk aan Photoshop, een persoonlijke favoriet Paint.NET of Irfanview.

6) Is het goed te lezen op alle platformen?

Content wordt niet alleen op desktops gelezen maar steeds vaker ook op mobiel of tablet. Deze kleinere schermen zorgen ervoor dat je leesbaarheid van teksten in beeldmateriaal in het oog moet houden. Zorg ervoor dat screenshots ook op die media goed te zien blijven.

Lees meer tips en voorbeelden: http://blog.hubspot.com/marketing/blog-post-image-selection-ht-list

5 REACTIES

    • Bedankt Martijn,

      Meer tips om goed beeldmateriaal te vinden zijn altijd welkom. Ga meteen kijken of ik ze allemaal al ken.

  1. Bedankt voor de goede tips! Hier was ik al een poosje naar op zoek en dit artikel plus de sites via want.nl hebben me al verder geholpen.

Laat een reactie achter en discussieer mee!