Tijdens het cureren van content denk je dat je altijd waardevolle informatie levert voor jouw publiek. Maar is dit wel zo? Ben je in sommige gevallen niet te beperkt bezig, te gefocused op één onderwerp dat bij jouw merk hoort? Heeft jouw publiek hier genoeg aan of zouden zij liever breder geïnformeerd worden? Heb je het alleen over jezelf of over vragen die bij jouw klanten spelen?

Is de content die we cureren waardevol voor ons publiek? [quote_right]Voegt mijn content curation écht waarde toe of is het ego?[/quote_right]

Het artikel van Nichole Kelly waarop deze post is gebaseerd stelt een terechte vraag bij het inzetten van content curation of zelfs bij content marketing in het algemeen. Helpt de content die ik deel of maak mijn publiek of is het alleen gemaakt om een gesprek te starten over mijn producten en diensten? Stel je jouw content dienend op of is het ego van jouw bedrijf de drijvende kracht achter de content. Voor menig contentmaker en curator een confronterende vraag, maar als het hart op de goede plek zit een die goed te beantwoorden is.

In een perfecte wereld zou iedereen elkaar zonder bijbedoelingen helpen en alleen maar relevante content delen zonder er iets voor terug te vragen. Als je dit vanuit een bedrijf doet is er altijd een bijbedoeling: je trekt verkeer naar jouw website, brengt mensen in contact met (soms erg commerciële) call-to-actions. Maar is dit verkeerd? Als jouw content in de eerste plaats bedoelt is om jouw publiek te informeren, te entertainen en te helpen, is het dan verkeerd dat je daarna wilt kijken of je meer voor elkaar kunt betekenen? Ik denk het niet. Maar wees relevant.

Pas op voor tunnelvisie

Curation.nl is opgestart om mensen te informeren over het nut van content curation en dat dit veel meer is dan puur het aggregeren of syndiceren van content. (Deze laatste vormen kun je naast de eigen content toepassen in jouw contentmix, maar doe dit spaarzaam.) Maar zijn wij hiermee ook niet té veel gefocused op één onderwerp? Persoonlijk denk ik van niet. Omdat content curation in al haar verschijningsvormen zo breed is, denk ik dat er voor ons publiek vrijwel altijd genoeg raakvlakken zijn om het zelf te gaan toepassen en ervan te leren. Mocht dit teveel ego zijn dan horen we het natuurlijk graag.

Als jullie zelf content gaan cureren denk dan goed na of het voornamelijk jouw doelen dient of op de eerste plaats de doelen van jouw publiek. Kelly legt dit uit aan de hand van een sportschoenenwinkel die het niet alleen over sportschoenen heeft maar ook over fitnesstips. Ze gaan daarmee in op de thema’s die bij hun klanten spelen en verruimen de focus. Ze zijn daarmee relevant voor het publiek maar blijven ook bij onderwerpen die bij hun merk passen. Net zoals kredietverstrekker Freo tips deelt over spaarzaam met geld omgaan i.p.v. het alleen over leningen te hebben.

Laat de merknaam of obligate call-to-action weg als dit niets toevoegt

Het is daarnaast niet altijd nodig om een artikel te eindigen met een obligate verwijzing naar de eigen producten of diensten. Denk je dat het helpt in het verhelderen van een uitleg of stelling? Denk je dat de lezers van het stuk echt gebaat zijn bij de call-to-action? Doe het dan vooral wel. Voegt het niets toe laat de content dan voor zichzelf spreken. Laat zien dat je weet waar je het over hebt, wat er speelt bij jouw publiek en in de markt. Voeg waarde toe.

Vinden jullie de focus van Curation.nl goed zo? Wat willen jullie meer of minder? We horen het graag in de reacties!

Lees meer: http://www.socialmediaexplorer.com/social-media-marketing/is-ego-coming-between-the-value-you-could-offer-your-audience/

2 REACTIES

  1. Mee eens! Evenzo krijgt een persoonlijk gesprek met iemand pas waarde als je echt naar de ander luistert. Hoeveel mensen zijn er niet die alleen – kortstondig – luisteren om ZELF te kunnen praten? Wie echt luistert en ingaat op wat de ander bezighoudt, wordt veel serieuzer genomen. Pas dan merkt de ander dat jouw informatie zinvol is. Dat vereist wel dat je oprecht bent. Oprechte interesse en informatie kweekt oprechte loyaliteit. In het klein en in het groot.

    • Mooie reactie Janneke. Inderdaad niet alleen luisteren om daarna te kunnen praten. Wanneer je luistert en mensen helpt – ook als dit niet naar jouw product of dienst leidt – ben je goed bezig. Met bijkomstigheid dat ze sneller als ambassadeurs optreden. Indirect levert dit vraag op naar jouw producten of diensten door een grotere bekendheid. En in ieder geval levert het karmapunten op.

Laat een reactie achter en discussieer mee!