Blockchain is een complexe technologie, die ten grondslag ligt aan het handelsverkeer van Bitcoins. De implementatie is uiterst complex, maar het onderliggende idee is vrij eenvoudig.

In de kern is het een wereldomvattend grootboek dat transacties over miljoenen databases registreert en voor iedereen beschikbaar maakt om aan toe te voegen, of om te controleren. Alhoewel het oorspronkelijk was bedoeld om de Bitcoin transacties te volgen, wordt het nu ook toegepast voor alles wat waardevol is: muziek, testamenten, kunst, patenten, intellectueel eigendom, en zelf stemmen bij verkiezingen.

may16-10-64215779-383x215Door het gebruik van Blockchains is er een rol van een onafhankelijke derde, die de transactie kan volgen en opslaan. Deze derde is geen overheid, bank of notaris, maar onafhankelijke technologie. Blockchains zorgen voor integriteit en vertrouwen.

Het internet kun je zien als een medium voor het uitwisselen van informatie, Blockchains zijn een medium aan het worden om ‘waarde’ uit te wisselen. Dat kan grote impact hebben op het bedrijfsleven en de manier waarop we zaken doen. Veel van de huidige artikelen gaan nu over de impact van Blockchain op de Financiële wereld, maar dit artikel van de Harvard Business Review geeft een interessant kijkje naar de impact op andere branches.

Naast dat je betaalsystemen zonder de tussenkomst van een bank zou kunnen beginnen, schept het ook mogelijkheden voor het delen van content. Eén van de grote problemen met het publiceren en delen van informatie, is de betaling voor het intellectuele eigendom. Er zijn vrijwel geen (online) business modellen die nog in staat zijn om de kostprijs van het schrijven van een artikel terug te verdienen. Als het eenmaal online staat, wordt het door iedereen gelezen, gratis of voor een lage vergoeding.  Door de inzet van Blockchain zou je content kunnen voorzien van een watermerk en het lezen van de content kun je zien als een transactie. De overdracht van content is dan te vergelijken met een Bitcoin transactie, en in een online grootboek wordt deze bijgehouden. Het hele proces van publiceren, afnemen en delen is zichtbaar en traceerbaar.

De intermediair die nu dit proces mogelijk maakt gaat er dus tussenuit. Steeds meer moet je je daarom afvragen wat de toegevoegde waarde is van een bank of een uitgever. Blockchain technologie kan gebruikt worden om intellectueel eigendom over te dragen tussen aanbieder en afnemer.

Het artikel gaat verder nog in op de mogelijkheden voor productieprocessen maar ook samenwerking binnen organisaties en sociale media.

Het artikel is overigens geschreven door Don Tapscott, die zijn faam te danken heeft aan het boek ‘Wikinomics’, Zijn nieuwe boek How the Technology Behind Bitcoin is Changing Money, Business, and the World’ is net uit.

Blockchain Revolution

DELEN
Vorig artikelContent Curation: Iedereen kan het (jij ook!)
Volgend artikel5 strategieën voor meer omzetgroei
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!