Brandstof voor jouw social media marketing met Content Curation

2852
0

Wanneer je helemaal geen content curation gebruikt voor jouw social media-aanwezigheid dan loop je het risico dat de uitingen té veel op jouw merk zijn gefocused. Het alleen over jezelf hebben is dan ook een grote no-no binnen marketing of zelfs het leven. Het is zelfs tegengesteld aan de etiquette van sociale media. Hier staat authentieke interactie en uitwisseling van kennis en ideeën voorop. Dus verkoop niet in jouw social media marketing maar help én voorzie in de informatiebehoefte van jouw publiek. En dit hoeft dus niet alleen op basis van jouw eigen content.

Sociale media hebben meer nut dan alleen als zendkanaal. Hoewel directe sales zeker niet wordt gewaardeerd, is sociale media wél perfect om een gesprek te beginnen met jouw toekomstige klanten. Dit doe je meestal op basis van gedeelde content, de ‘conversation starters’. Wanneer dit alleen jouw eigen content is, valt dit op den duur op en kom je alsnog ‘verkoperig’ over. Biedt daarom ook kwaliteitscontent aan van anderen via curation.

Meerdere publieken bedienen

Content curation kan jouw sociale publiek aanzienlijk vergroten. Je kunt hiermee zeer relevante content vinden, duiden en delen voor ál jouw sociale netwerken: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Het is een kunst om structureel de juiste content te vinden, te rubriceren, te duiden en te delen voor jouw publiek. Maar wel een kunst die geleerd en ondersteund kan worden met verscheidene tools. Met jouw Curator vaardigheden en tools kun je beter filteren tussen slechte en goede content, op thema’s, auteur of zoekterm. Je zet de contentruis om in relevante informatie en kennis. Én je voegt hier jouw merkwaarden en expertise aan toe.

De basis van Content Curation

e-office content curation begint met een tweet

Probeer een aantal stukken content per dag te cureren voor de netwerken waar jouw klanten het meest actief zijn. Meestal zijn dit: Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar ook Google+ is in opkomst (alleen al omdat het heel goed door Google wordt doorzocht en zo voor een grotere vindbaarheid zorgt). Hiervoor kun je Twitterlijsten, RSS-feeds, tips van collega’s, artikelen die je vindt tijdens het browsen en nog véél meer gebruiken als bron.

Op Twitter deel je meer content omdat het een sneller platform is en jouw content ook sneller uit zicht raakt bij jouw volgers (Goede content curation begint met één tweet). Op Facebook, Google+ en LinkedIn volstaan enkele posts per dag om mee te beginnen. Benoem altijd de auteur van het stuk met Twitternaam of de naam op ander platform. Voeg daarnaast altijd een paar woorden eigen duiding toe. Op Twitter moet dit heel beperkt vanwege de 140 tekens op de andere platforms heb je de ruimte. Dus neem die ook en maak het persoonlijk. Spreidt daarnaast jouw (gecureerde) content over de dag (8u-18u) en over de weekdagen. Posten in het weekend heeft over het algemeen minder effect.

Via verschillende tools kun je deze posts inplannen. Doe dit ook. Het is aanzienlijk efficiënter als je op één moment op de dag of in de week content gaat cureren om te delen. Pas bij het inplannen op voor actualiteit. Deel zaken die nú spelen, zo veel mogelijk nú. Content die van algemenere informatieve aard is kun je verder in de toekomst plannen.

Hoe presenteer je jouw gecureerde content?

Het plaatsen van gecureerde content moet nooit uit alleen een titel en een verkort linkje bestaan. Jouw publiek is menselijk en ziet dat graag terug in jouw persoonlijke of bedrijfsaccounts. Voeg daarom een stukje visie, duiding, een vraag of zelfs een grap toe. Hiermee versterk je jouw online merkidentiteit en zul je sneller reacties krijgen op jouw posts.

Publiceren naar een Content Hub

Naast het direct posten naar sociale media kun je ook een tussenstap maken door via uitgebreidere curation te bloggen in bijvoorbeeld een Content Hub. Deze Content Curation kun je op meerdere niveau’s uitvoeren: van simpele samenvatting naar een overzichtsartikel uit een combinatie van verschillende bronnen. Hiermee hou je jouw publiek langer vast dan via een gewone tweet, heb je de mogelijkheid om beter de link te leggen met jouw merk en expertise en om een langduriger klantrelatie op te bouwen via bijvoorbeeld nieuwsbrieven en whitepaper downloads.

Waar moet je op letten bij Content Curation tools

Er zijn veel curation tools op de markt om beter content te verzamelen en te verwerken voor jouw publiek. Volgens marketing expert, Lee Odden, van TopRank, moet je een tool selecteren op basis van o.a. deze criteria:

  • Verzamelt data uit verschillende bronnen en sorteert op zoekterm en onderwerp

  • Organiseert gecureerde content in een lijst met de optie om te kiezen wat gepubliceerd wordt en waar je eigen commentaar aan gaat toevoegen

  • Publiceert automatisch content die door onderwerpfilters is gevonden en die door specifieke websites en auteurs is gepubliceerd.

Er moet hierbij vermeld worden dat je de content die je deelt altijd moet lezen vóórdat je die post op sociale media. Doe je dit niet en er blijkt iets onverstandigs in te staan of iets dat zelfs tegen jouw merkwaarden ingaat, dan is dit achteraf moeilijk goed te praten. In het beste geval kom je onprofessioneel over en in het slechtste geval ontketent het een sociale mediacrisis. Geautomatiseerde curation is alleen verstandig als de eerste importstap van het cureerproces. Daarna ga je er nog jouw eigen draai en visie aan toevoegen, voordat je publiceert. Een andere optie is dat collega’s voor jou content selecteren die nuttig is om te delen. Ook dan is het verstandig om de content gelezen te hebben, want dan kun je sneller meedoen aan de discussie.

  • Heeft de mogelijkheid om gecureerde content te publiceren naar jouw e-mail nieuwsbrief en bedrijfsblog

  • Gebruikt ingebouwde planning voor sociale media en vergroot jouw bereik door te kunnen posten naar Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.

  • Levert integratie met URL-verkleiners (of heeft dit zelf) en meet de klikresultaten

  • Maakt analyse van jouw content curation mogelijk via een gebruiksvriendelijk dashboard

De software zou het proces moeten stroomlijnen van vinden, rubriceren, aanpassen/verrijken, inplannen en publiceren. Het zou de mogelijkheid moeten hebben om collega’s te betrekken in het cureerproces en de daaropvolgende promotie. De software moet gebruiksvriendelijke mogelijkheden hebben om jouw content te promoten en publiek te betrekken via communicatie op verschillende sociale mediakanalen. Het zou de mogelijkheid moeten hebben om te reageren op commentaar, vragen, weten wie jouw belangrijkste ambassadeurs zijn en jouw best scorende content eruit te lichten. Hiermee vergroot je het bereik van jouzelf als expert alsook van jouw content. En vervolgens moet je jouw resultaten kunnen meten op: aantal nieuwe volgers/connecties, mate van interactie, distributie, toename in verkeer en links naar jouw websites en aantal keren gedeeld op sociale media.

Geen enkele tool doet dit álles perfect, maar er zijn er een aantal die véél van deze belangrijke processen ondersteunen. Meer weten?

 

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!