In dit interessante artikel van Reuters Institute wordt de nieuwe rol voor journalisten en onafhankelijke ‘storytellers’ uitgelegd. Een Curator is iemand die met een massa materiaal, chaos, omzet in orde. Zoals men het hier noemt: “turns noise into signal”.

Met de opkomst van sociale medianetwerken speelt Curation een belangrijke rol in de manier waarop nieuws gemaakt wordt door Newsrooms en vervolgens gedeeld wordt met het publiek.

Journalisten worden daarom steeds vaker ook informatiemanagers. Ze zijn de menselijke filters die content verifiëren en context geven. Dankzij sociale media en Curation tools kan dezelfde rol ook door andere professionals uitgevoerd worden. Voor onafhankelijke ‘storytellers’ zoals content marketeers, pr medewerkers en community managers is hier een kans om content van social mediagebruikers te cureren en te gebruiken voor branding en marketing doeleinden.

Kortom Curation kan uitstekend gebruikt worden voor het vullen van Newsrooms en social mediacommunities, maar pas op dat je niet in hoaxes, propaganda uitingen en dergelijke trapt en die pontificaal op de bedrijfssite zet.
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/about/news/item/article/newsroom-curators-and-independent-s.html

1 REACTIE

Laat een reactie achter en discussieer mee!