GoPro, producent van kleine camera’s die te monteren zijn op drones, fietshelmen, auto’s, etc timmert hard aan de weg met hun eigen imponerende en creatieve videocontent. Toch is de ‘user generated content’ en de content die samen met andere merken gemaakt wordt net zo belangrijk. 

Soms word je benaderd met een ongevraagde artikeltip. Vaak is dit niet meer dan semi-relevante reclame, soms is het informatieve kennisdeling en héél soms is het ronduit inspirerend. Wat wil je ook als het wordt aangekondigd met “dit is storytelling op haar best!”. Maar als zo’n ‘toevallige’ voorbijganger je weet te overtuigen met zijn tip, wat let je dan om dit te gebruiken voor content curation?

[quote_right]Soms is content curation gewoon het vastleggen van mooie dingen[/quote_right]

Zo kreeg ik dus een tip over een content marketingcase van GoPro.  Ze laten op een inspirerende en spectaculair entertainende manieren zien wat je allemaal met hun product kunt doen en klanten willen dit (met én zonder aansporing) graag evenaren.

GoPro gaat los in België

Head Office – het content marketing bureau waar Jef De Busser voor werkt – werd door A.S.Adventure gevraagd i.s.m. GoPro gevraagd een campagne op te zetten. Deze campagne had als doel GoPro gebruikers natuurvideo’s in te laten zenden uit België of Luxemburg. In het openhartige artikel van Jef bespreekt hij dat het opzetten van zo’n campagne geen sinecure is. Er was gewoon bloed, zweet en tranen nodig om genoeg kwalitatieve inzendingen te krijgen van natuurvideo’s. Het resultaat mocht er zeker zijn: 84 video’s van vaak hoog niveau.

Jef wist dat het goed ging komen nadat hij deze inzending binnen kreeg ‘Let’s have a dream’:

Maar bovenstaande video deed toch onder voor de uiteindelijke winnaar ‘This is our home’:

Tips van Jef voor het maken van wedstrijden

“Of je nu een marketeer of een enthousiaste duivel-doet-al bent, iedereen die al eens een wedstrijd heeft georganiseerd weet dat er een aantal dingen zijn die tussen jou en een succesvolle wedstrijd staan.

  • 1. Vraag geen inspanning aan de deelnemer,
  • 2. laat ‘m niet te lang nadenken of
  • 3. creatief zijn en
  • 4. vraag niet om een engagement te tonen op een ander manier dan een ‘like’.

Wie overweegt om alle vier te combineren, is aan het werk in de verkeerde branche.”

Lees vooral het verhaal van Jef over het aanzetten tot ‘user generated content’ en het ontvangen van inspiratie.

GoPro gebruikers doen de content marketing

Het mooie van een ‘leuk’ product als de camera’s van GoPro is dat de gebruikers de content marketing zelf doen. De handzame camera’s geven zeer goed beeld en zijn zo compact en licht dat ze vrijwel op alles te monteren zijn. Dit blijkt in de inventieve filmpjes die gemaakt worden door gebruikers. Een kleine selectie puur omdat het leuk en mooi is.

Tijdens het sporten

Een fanatieke fietser neemt tijdens zijn dagelijkse ritjes zijn huisdier mee op zijn schouders. Het is niet alleen vreemd om een kat op een fixie-fiets te zien maar ook dat de eigenaar in alle seizoenen video’s maakt van hun rondzwervingen in New York.

Tijdens het bestuderen van dieren

Een enthousiaste eekhoorn steelt een GoPro van zijn eigenaar, klimt ermee in een boom en maakt even een selfie, waarna hij het apparaat weer ‘netjes’ teruggeeft.

Geef het goede voorbeeld én cureer vervolgens content van jouw fans

GoPro weet te overrompelen met haar videocontent. Zoals ook te zien is aan de introductievideo van hun laatste top-of-the-line product.  Daarmee geven ze voorbeelden voor klanten om na te streven:

Geef klanten het goede voorbeeld van toepassingen van jouw product of dienst én hou met monitoring goed in de gaten of fans zelf mooie content maken om te verzamelen voor jouw website en social media accounts. 

Meer over user generated content.

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!