Content Curation lijkt een nieuwe term, maar bestaat toch al een hele tijd. In 1999 zijn we met HowardsHome begonnen om voor bedrijven het probleem van de professionele informatie overload op te lossen. Ook toen al verdronken de medewerkers van kennisintensieve organisaties in het aanbod. Toen werden we nog regelmatig een online knipselkrant genoemd. Inmiddels leveren voor meer dan 300 organisaties in Nederland een reeks van diensten die allemaal gebaseerd zijn op Content Curatie (het vinden, organiseren en aanpassen van informatie). Tegenwoordig wordt Content Curation direct geassocieerd met Content Marketing. Dat kan en mag uiteraard, maar er is zo veel meer mee mogelijk. Dit is de lijst die wij momenteel hanteren:

  • Knipselkrant. Vooral bedoeld voor wat grotere organisaties die hun medewerkers willen informeren over wat er speelt binnen de markt en het vakgebied. Wordt vaak als nieuwsbrief geleverd.
  • Kennismanagement. Ook hier gaat het om interne informatievoorziening.  Via een portal (door ons gehost, of geïntegreerd in bijvoorbeeld Sharepoint) wordt informatie makkelijk navigeerbaar ontsloten
  • Media Monitoring. Het monitoren van alles wat zich afspeelt op Twitter, Facebook, blogs, etc. Hiervoor hebben we een aparte productlijn, onder de naam Finchline
  • Compliance. Gelukkig worden steeds meer medewerkers actief op Sociale Media. Maar dat betekent ook dat medewerkers  wel eens onopzettelijk opmerkingen kunnen doen die voor het bedrijf wat minder gelukkig kunnen zijn. Om aan allerlei compliance regels te voldoen, kan het verstandig zijn om alle uitgaande Tweets en Facebookposts (mits openbaar) op te slaan.
  • Website feeds & widgets. Een actuele website bijhouden is geen sinecure. De meest eenvoudige manier om dynamische content te verkrijgen is om een feed met actuele nieuwsberichten te plaatsen. Deze wordt steeds ververst met actueel nieuws.
  • Koppelingen met externe systemen. Vaak kunnen de door ons verzamelde artikelen een prima aanvulling zijn op bijvoorbeeld een bestaand CRM systeem. Ook met de integratie met tal van andere systemen is al veel ervaring opgedaan.
  • Newsroom. Dit is een omgeving waar al het relevante nieuws uit- en over het bedrijf wordt geplaatst. Wordt ook wel een microsite genoemd. curation.nl is een voorbeeld hiervan.
  • B2B Content Syndication. Veel, vaak wat grotere bedrijven, willen gebruik maken van de volledige artikelen die in de pers zijn verschenen. Uiteraard moet zoiets goed worden afgestemd met auteursrechten e.d.
  • Content Marketing. Het is een uitstekende strategie om Content Curation de Content Marketing activiteiten te laten ondersteunen. Door bestaande content te selecteren en/of te duiden wordt zichtbaar dat een bedrijf of persoon relevante kennis in huis heeft.

Content Curation is een Content Marketingstrategie, waarbij relevante content wordt gevonden, georganiseerd, geselecteerd en eventueel aangepast.  Gecureerde content kan dienen als basis voor nieuw materiaal of kan worden hergebruikt binnen sociale netwerken, website artikelen of blogposts.

Goede Content Curation kenmerkt zich door het continue leveren van relevant materiaal over een specifiek onderwerp, voorzien van een goede context, eigen visie en presentatie.

DELEN
Vorig artikelThe Content Marketing Manifesto
Volgend artikelLinkbuilding the Right Way in 2014
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!