Iedereen heeft het over Content Marketing. Iedereen doet het (of claimt het te doen), maar dat betekent niet dat het makkelijk is. Het heeft doorzettingsvermogen nodig en een degelijke aanpak. Ons credo bij Magpipe, is dat je het met 30 minuten per dag afkunt. http://blog.magpipe.nl/content-marketing-in-5-stappen-30-min-per-dag/ Echter, dat werkt alleen als je ook van te voren goed, planmatig hebt nagedacht over je aanpak. Zonder een goede structuur maak je het jezelf erg moeilijk. Het artikel bij deze link heeft een aanpak samengevat in 5C’s. Dat is een goed idee, het is bewezen dat artikelen met dit soort titels beter worden gelezen. De titel nemen we dus min of meer over, de samenvatting is verrijkt met eigen inzichten en ervaringen. Zoek de verschillen 🙂 [quote_right]Content Marketing is net als hardlopen. Je hebt een goed trainingschema nodig[/quote_right]

  1. CalibrateBepaal je doelstellingen. Zonder doelstellingen kun je geen succes hebben. Zo simpel is het. Als je niet van te voren weet wat je wilt bereiken, zul je het ook nooit halen. En iedereen vindt het leuk om succes te vieren. Ook niet onbelangrijk, bepaal of je het uit wilt besteden, of dat je het zelf wilt doen. Veel organisaties vinden ‘content marketing’ nogal eng en besteden het daarom uit aan een extern bureau. Dat kan natuurlijk prima en is ook goed om ervaring op te doen, maar uiteindelijk is het beter als je het zelf gaat doen. Wie kan er met meer passie over je producten en diensten vertellen dan jijzelf? Als er straks een online conversatie ontstaat, wie kan daar dan het beste op reageren?
  2. Create. Je zult content moeten gaan maken. Hergebruiken wat er al is kan ook geen kwaad. Inventariseer wat er al is en vergeet ook niet om eens rond te snuffelen op je eigen intranet. Check wat je collega’s voor je hebben. Maar, probeer ook uit te vinden wat je doelgroep nu echt leuk vindt. Ga op zoek naar onderwerpen die leven en speel daar op in. Controleer vooral ook nog eens of de doelstellingen uit stap 1 nog steeds haalbaar zijn, op basis van deze analyse. Zie ook de laatste stap, meet wat er gebeurt. Je MOET weten of je goed bezig bent!
  3. CurateVaak kun je prima gebruik maken van wat er al is. Gebruik bestaande content als basis voor je eigen berichten. De meest krachtige vorm is Newsjacking: inspelen op de de actualiteit. Maak gebruik van monitoring tools om te bewaken wat er gebeurt. Binnen Magpipe zijn daar uitgebreide mogelijkheden voor, maar ook ons product Finchline is daar zeer geschikt voor. Maak er vooral wat meer werk van dan alleen maar een retweet of een mention. Bepaal hoe je op basis van bestaande content toch een eigen geluid kunt laten horen. Wees ook niet bang om één onderwerp over een wat lange periode te gebruiken.
  4. CirculateUiteraard moet je content ook verspreiden. Denk in doelgroepen, wie wil je als eerste bereiken? En zijn dat per definitie de volgers van je marketing account? Misschien hebben jouw collega’s wel toegang tot een nog veel geschiktere doelgroep, bijvoorbeeld via hun LinkedIn netwerk, of participatie in een relevante LinkedIn groep. Hier moet je optimaal gebruik van maken. Bij circulate wordt het geheime wapen van Content Marketing vaak vergeten: e-mail nieuwsbrieven. Niet iedereen volgt de hele dag zijn Twitter en/of LinkedIn. Door de berichten die je toch al maakt ook via een nieuwsbrief te versturen, zul je zien dat dit heel erg veel verkeer oplevert.
  5. ConvertHier gaat het natuurlijk om. Leuk al die kliks, maar waar het op aan komt is om er iets uit te halen. Wat is je doel? Vluchtige bezoekers converteren naar e-mailabonnees? Via een whitepaper download meer gegevens verkrijgen? Hoe dan ook, meet wat je doet. Kijk of die doelstellingen gehaald worden. Zo niet, stel ze bij. Content marketing is een lange weg. Het is als het beginnen met hardlopen. Je begint met een wandeling die je aankunt. Van daaruit bouw je het op. Om goed te kunnen hardlopen moet je eerst goed oefenen, op basis van een degelijk trainingsschema. Content marketing is daarin niet anders.

Wat hebben jullie voor trainingsschema?

http://www.convinceandconvert.com/content-marketing-2/the-5-cs-of-effective-content-marketing/

Laat een reactie achter en discussieer mee!