De klassieke sales cyclus is geëvolueerd in een aankoopproces waarbij niet langer de verkoper maar de koper in de lead is. De rol van de moderne verkoper of sales professional vergt andere skills en vaardigheden. Sales professionals worden getraind in hoe ze potentiële klanten naar een volgende fase in de customer journey begeleiden.

In onderstaande Infographic worden de 7 eigenschappen van een moderne verkoper beschreven.

  1. Thought leader
  2. Eyes on the prize
  3. Knowledge megaphone
  4. Empathetic listener
  5. Passionate problem solver
  6. Disruptive tech enthusiast
  7. One foot in sales, one in marketing
De anatomie van de moderne sales professional
Bron: Traackr

De digitalisering van de sales professional

Sales wordt steeds digitaler. Een potentiële klant oriënteert zich online en doorloopt het grootste gedeelte van het aankoopproces online. Met de juiste content op het juiste moment kan de sales professional een lead helpen om tot een juiste keuze voor een bepaald product of dienst te komen. Belangrijkste digitale eigenschappen en vaardigheden zijn:
  1. Heeft kennis van de buying cycle
  2. Cureert en deelt relevante content
  3. Is vaardig in het gebruik van social media en social CRM
  4. Acteert op data en sales triggers
  5. Zoekt contact door relevante content aan te bieden
  6. Werkt nauw samen met marketing
  7. Zet content in om de deal te closen

Lead generatie en lead nurturing worden geoptimaliseerd met moderne technologie.

Meer artikelen over Sales in de digitale wereld.

Bron: What are new tasks of salespeople in the digital world?

Laat een reactie achter en discussieer mee!