Curation.nl is nu één jaar oud. Dus een mooi moment om te kijken welke posts het best gelezen zijn het afgelopen jaar. Een mooie lijst met handleidingen, tips & tricks en inspirerende content marketing cases.

1. Wat is contentcuratie? (Content Curation)

Venn-diagram van de onderdelen van content curatieEr is al veel geschreven over ‘contentcuratie’ of ‘content curation’. Velen zien het als onderdeel van content marketing. Het vinden, categoriseren, duiden en delen van content van anderen en jezelf voor ‘thought leadership‘ en het informeren van jouw publiek in het algemeen. Klopt allemaal. Maar wij zien dat content curation niet alleen voor extern belangrijk is, maar voor intern én extern publiek. Door binnen de organisatie content curation goed op te zetten informeer je jouw collega’s over de markt, vind je belangrijke data om klanten beter te adviseren en input voor het maken van eigen content.

 

 


2. Ethische Content Curation: content overnemen als een gentleman

Ethische Content Curation - content overnemen als een gentleman 2Content Marketing heeft veel goede content nodig om te plaatsen op blogs en te delen op sociale media. Het is begrijpelijk dat je dit niet altijd helemaal zelf kunt maken, dus neem je wel eens inspiratie over van andermans content via Content Curation. Prima. Maar dit moet niet ontaarden in het volledig overnemen van andermans artikelen mét of zonder bronvermelding. Er is namelijk zoiets als het citaatrecht waar je jezelf aan moet houden. Daarnaast is het moreel fout. Je profiteert van andermans inzet en expertise zonder hier de credits voor te geven. Hoe kun je dan wél ethisch content cureren?


3. Employed Media: Zet je eigen organisatie in voor optimale Content Marketing

Spreek leden of medewerkers aan om jouw content marketing en curation te versterkenContent Marketing wordt meestal onderverdeeld in drie ‘media’ gebieden: earned, owned en paid. Er is nu een sterke ontwikkeling naar een vierde poot onder de Content Marketing aanpak: Employed Media. Daarmee zet je jouw collega’s in.


 

4. Mashable stal mijn hond: handleiding voor verantwoord gebruik van beeldmateriaal

foto copyright Mashable - Hond - Curation.nlIedereen is voor online content op zoek naar mooi beeldmateriaal. En er is zó veel te vinden om te gebruiken, maar wat mag en wat moet juridisch gezien. In deze post de case van contentgigant Mashable en hoe ze een hondenfoto van het net plukten. Wat deden ze goed en wat moest beter? Om alvast het goede voorbeeld te geven: de screenshots zijn afkomstig van Leontine de Koning en met haar toestemming hier geplaatst.


 

5. Hoe een Content Hub converteert: case ‘Gewoon over Geld’ van kredietverstrekker Freo

Homepage van Content Hub van Freo 'gewoon over geld'Op Marketing Tribune staat een zeer uitgebreide content marketingcase van kredietverstrekker Freo. Peter Boots legt mooi uit hoe deze handelsnaam van De Lage Landen Financiering en onderdeel van de Rabobank groep thema’s als bewust met geld omgaan, geld lenen en schulden bespreekbaar wil maken. Dit doen ze met de Content Hub ‘Gewoon over Geld’. Op dit platform publiceren ze content over bewust omgaan met geld en hebben ze expres weinig ‘branding’ toegevoegd. Door de link met Freo niet te benadrukken willen ze als neutraler contentplatform overkomen en daarmee voorkomen dat prospects afgeschrikt raken.


6. Hoe betrek je collega’s?

De link verwijst naar een aardig artikel over de noodzaak van het betrekken van je collega’s bij Content Marketing. Dat is van belang omdat de expertise over het product of dienst lang niet altijd in voldoende mate beschikbaar is bij de marketeer. Ieder zijn vak, nietwaar?


7. Heeft jouw bedrijf al een merkjournalist om content te cureren?

journalist met typemachineEr is al veel geschreven over de noodzaak van bedrijven om uitgevers te worden of als uitgevers te denken (artikel 1, artikel 2, artikel 3). Traditionele marketing is minder effectief geworden en daarom is men gaan kijken naar Content en Inbound Marketing. Doordat je relevante kennis en informatie deelt en de potentiële klant hiermee helpt bereik je vaak meer effect dan wanneer je traditionele advertenties gebruikt en aan ‘koud bellen’ doet. Hiervoor is een proces nodig van inspiratie vinden, content produceren, dit optimaliseren voor sociale mediaplatforms en verspreiden. En dit moet als het een beetje kan snel, regelmatig en aantrekkelijk worden uitgevoerd.


8. Content Hub Imtech 24/7: vakmensen aan het woord

Medewerkers in beeld op content hub Imtech 24/7Imtech heeft met Content Hub ‘Imtech 24/7′ de Industrial Social Media Award gewonnen. Lees hier hoe Imtech van medewerkers, ‘social ambassadeurs’ maakt. Tanja Niemans was bij het congres ‘Digital Marketing in 1 day’. Hier haar verslag over de winnaar van de Industrial Social Media Award Imtech.


9. Verantwoordelijk gebruik van beeldmateriaal – Infographic

AUTEURSRECHT-Infographic-Beeldgebruik-CharlottesLaw-jpeg-kleinerBij het cureren van content is het ook zeer belangrijk om ook het beeldmateriaal netjes te cureren. Twee weken geleden hadden we de leuke case ‘Mashable stal mijn hond‘ over het verantwoord gebruik van online beeldmateriaal. Daarin werd een zeer handige infographic vermeld van The Visual Communication Guy. Nu kan ons geluk niet op dat Nederlandse online jurist Charlotte Meindersma deze infographic heeft vertaald en aangepast aan de Nederlandse wetgeving rondom het gebruik van beeld.


10. Hoe je met een content marketing workshop medewerkers betrekt en betere resultaten behaalt

resultaat van bedrijven die content marketing workshop toepassenBedrijven die een content marketingcampagne beginnen met een workshop onder medewerkers bereikten 300% meer resultaat dan bedrijven die dit niet deden volgens dit artikel. Je kunt je vraagtekens bij dit cijfer zetten, maar het punt is duidelijk: Wanneer medewerkers via een workshop meer betrokken worden bij een campagne en beter weten hoe ze kunnen meehelpen, behaal je meer resultaat.


11. Tips & tricks voor het vinden, verrijken en delen van content – Video

verzamelen, reflecteren, bewerken, verrijken en delen - digitale content curatieHet verzamelen, verrijken en delen van content kan via vele wegen verlopen. Gelukkig zijn er legio tools die je op deze reis kunnen begeleiden.  Lees en bekijk hoe je stapsgewijs content kunt cureren voor jouw interne én externe publiek.


 

12. 6 nuttige tips voor het selecteren van perfect beeld voor jouw content

kleurrijk beeldmateriaal op een dagboekWanneer je een artikel of blogpost maakt is het belangrijk om daarbij het juiste beeldmateriaal te gebruiken. Op basis van dit artikel van Hubspot geven we 6 handige tips om vlammend, relevant en legaal beeldmateriaal te vinden.

 


 

13. De wetten van Content Curation. Moet je ze breken of volgen?

koning content - cureer of wordt gecureerdSteven Rosenbaum heeft ooit 5 wetten voor Content Curation geschreven die een goede handleiding vormen voor het vinden, organiseren, duiden en delen van online informatie op een geoorloofde manier. Daarnaast ziet hij de rol van Curator niet als zomaar een ding dat je erbij doet, maar als roeping. Mooi streven maar niet de hele waarheid. We zullen ze één-voor-één bespreken.


 

14. New York Times: wat je van `oud papier` kunt leren over Content Marketing

New York Times newsroom in 1942Marketingguru Jeff Bullas heeft goed gekeken naar hoe The New York Times haar content marketing aanpakt. Deze gerenommeerde krant is de afgelopen jaren actief geweest in het opzoeken van wat er mogelijk is online in het promoten en verspreiden van hun nieuws. Experimenten met paywalls en creatieve contentvormen hebben ertoe geleid dat zij nu 10% van hun inkomsten vergaren uit online. Maar de concurrentie met de nieuwe media als Buzzfeed begint hevig toe te nemen. Dus de NYT moet zich opnieuw uitvinden. Bullas heeft een aantal belangrijke lessen uit het innovatierapport van de NYT gekoppeld aan hoe je zelf content marketing beter kunt uitvoeren.


15. Onderzoek: analytics en content marketing aan de leiding in 2014

MOZ top sociale netwerken voor 2014MOZ heeft een interessant marketingonderzoek gepubliceerd. Daaruit bleek dat het verbeteren van marketing analytics en een focus op content marketing voor 2014 op het programma staan voor de meeste marketeers. Hoewel pakweg de helft van de respondenten uit de VS kwamen, was Nederland ook met 1,9% vertegenwoordigd in het onderzoek. Hoogst waarschijnlijk komen de belangrijkste trends in het onderzoek overeen met de trends in Nederland, maar hou rekening met kleine verschillen; zoals de iets kleinere positie van Google+ in NL t.o.v. de andere sociale netwerken.


 

16. Content Curation als nieuwe vorm van journalistiek – journalisten worden informatiemanagers

In dit interessante artikel van Reuters Institute wordt de nieuwe rol voor journalisten en onafhankelijke ‘storytellers’ uitgelegd. Een Curator is iemand die met een massa materiaal, chaos, omzet in orde. Zoals men het hier noemt: “turns noise into signal”.

Met de opkomst van sociale medianetwerken speelt Curation een belangrijke rol in de manier waarop nieuws gemaakt wordt door Newsrooms en vervolgens gedeeld wordt met het publiek.


17. KLM, Ikea en GoPro: zet fans aan tot content creatie

KLM tile and inspire - cureren van user generated contentKLM is één van de meest innovatieve vliegmaatschappijen op het gebied van social media.  Ze bereikten grote faam met hun kadocampagne waar mensen die op social media lieten weten dat ze met KLM gingen vliegen bij de gate werden verrast met een custom kado. Bij deze campagne gaven ze de klant een kado als dank voor een positieve mention. Een campagne later vroegen ze klanten zélf bij te dragen via wijze uitspraken op tegeltjes en deze te cureren.

In dit artikel de case ‘Tile & Inspire’ van KLM, de zoektocht naar interieurontwerpers op Pinterest van Ikea en als bonus de case van GoPro die hierop aansluit.


18. Word een filterheld voor jouw organisatie!

Filterheld Content CurationRob Coers heeft deze mooie Prezi gemaakt over wat een individu als filter voor zijn of haar organisatie kan betekenen. Er blijken zelfs al Curatoropleidingen voor te zijn. Dus wacht niet langer. Ga cureren en word een filterheld!


 

19. Is de ‘corporate website’ dood?

Steeds meer bedrijven gaan zich als uitgever profileren want er lijkt een groeiende consensus te zijn dat de corporate website in de vorm van een online brochure met “Over Ons”, “Onze Producten”, “Laatste nieuws over ons” en “Spreek met een salespersoon” niet werkt.


20. Wat is aggregatie en hoe verschilt het van curation?

verzamel content uit social media en rss en verrijkDe meeste simpele definitie van content aggregatie is het verzamelen van informatie binnen één onderwerp via een of meerdere gerelateerde keywords of zoektermen. Het aggregeren van andersmans informatie is een goede manier om eigen content aan te vullen terwijl je tegelijkertijd een breder perspectief biedt aan jouw publiek. Aggregatie kan een uitstekend middel zijn voor het informeren van verschillende doelgroepen als medewerkers, leden, partners, relaties en (toekomstige) klanten. Dit wordt vaak aangestuurd door een geautomatiseerd proces op basis van specifieke criteria of zoekwoorden met een beperkte menselijke input.

Een grote misvatting is dat je content aggregatie kunt gelijkstellen aan content curation.

In het komende jaar beter content vinden, verrijken en delen voor jouw organisatie?

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!