Steven Rosenbaum heeft ooit 5 wetten voor Content Curation geschreven die een goede handleiding vormen voor het vinden, organiseren, duiden en delen van online informatie op een geoorloofde manier. Daarnaast ziet hij de rol van Curator niet als zomaar een ding dat je erbij doet, maar als roeping. Mooi streven maar niet de hele waarheid. We zullen ze één-voor-één bespreken.

[quote_center]1e wet: Mensen willen minder content, niet méér. [/quote_center]Mensen worden overspoeld door rauwe data zonder context. En dit wordt meestal niet als prettig ervaren. Daarom is er Content Curation ontstaan om context, duiding en een heldere presentatie te geven aan de krenten in de pap. Een Content Curationplan zou dit als basis moeten hebben, ongeacht de branche waar je je op richt.

Op zich een goed punt: overlaadt jouw publiek niet met content, maar maak het bijvoorbeeld beschikbaar in een goed doorzoekbare Content Hub (zoals Curation.nl). Dan kunnen mensen zelf informatie zoeken wanneer het hún uitkomt. Daarnaast zoeken mensen eerder relevantie dan een grote hoeveelheid content. Op platforms als Twitter mag je daarentegen best meerdere posts per dag plaatsen. Jouw volgers zien toch niet alle updates voorbij komen in hun timeline. Er is onderzocht dat de houdbaarheid van een tweet ongeveer 20 minuten is. Op LinkedIn is dit echter twee weken, pas hier jouw publicatiefrequentie dus op aan.

[quote_center]2e wet: Er zijn Expert Curators,  Editorial Curators en Passion-Driven Curators.[/quote_center]Je hebt alle soorten nodig. Curatoren die sterke inhoudelijke kennis hebben van wat ze cureren: zoals de juristen van DirkZwager die de actualiteit samenvatten, cureren en aanvullen met hun inhoudelijke kennis. De redactionele curatoren, zoals de redactie van een Marketing Tribune, die snel de beste artikelen selecteren over een onderwerp en dit aantrekkelijk bij elkaar brengen. En de gepassioneerde Curators, die vanuit een gekte zich op één vakgebied storten en deze passie doorvoeren in elk artikel dat ze cureren.

Sommige Curators zijn alledrie de vormen tegelijk en je hebt ze eigenlijk alledrie nodig om te excelleren in jouw vakgebied: kennis, goede redactie en presentatie, en passie voor het onderwerp.

[quote_center]3e wet: Curation is geen hobby, maar een beroep en roeping.[/quote_center]Wanneer je dit oppakt als hobby, duurt het lang voordat je hiermee mensen zult overrompelen met kwaliteit. Informatieprofessionals, journalisten, redacteuren en andere beroepsgroepen die al veel ervaring hebben met het vinden, aanpassen, rubriceren en presenteren van content zijn daarom essentieel om te betrekken in het proces. Die kunnen Curation leren aan hun collega’s en zorgen voor consistentie en stroomlijning van de Curation. Hiermee wil ik niet zeggen dat niet iedereen een Curator kan zijn, want dat kan zeker. Maar daarvoor is wel goede ondersteuning van organisatie en tools nodig om echt effect te bereiken.         

[quote_center]4e wet: Curation vereist technologie en tools om te vinden, filteren en te duiden met de snelheid van het internet. De mix van mens en machine is essentieel.[/quote_center]

Er zijn tools die het proces van cureren makkelijk maken en er zijn tools die helpen met het vinden van content om te cureren. In de eerste categorie zou je tools als Scoop.it, Storify kunnen plaatsen. In de tweede categorie tools als Flipboard, Zite. Bij die laatste tools kun je ook direct doorplaatsen naar social media, maar doe je weinig aan eigen presentatie en het bieden van context. Daarom valt dit onder de eerste trede van Curation. Bij Scoop.it en Storify maak je verzamelingen van content, pas je de presentatie zelf aan en geef je context. Dit komt al dichter in de buurt van échte Content Curation. Er zijn genoeg tools die beide categorieën combineren en dat is precies waar je wilt zijn als Curator.

Ons product Magpipe is gemaakt om het vinden van content om te cureren en het proces van cureren zo makkelijk mogelijk te maken. Maar met Magpipe betrek je ook interne experts bij het aanvullen van informatie en de presentatie naar de buitenwereld in bijvoorbeeld een WordPress blog. De mix van mens of team, machine en een proces om efficiënt te cureren is ‘where the magic happens’.

[quote_center]5e wet: Curation die richt op kwaliteit en niches zal concurreren met lijstjes en de internetkatten.[/quote_center]

internetkat - lijstjes

De grootste fout die Curators kunnen maken is dat ze een te breed onderwerp kiezen. Bijvoorbeeld als je op social media in het algemeen zou richten. Hoe beter je jouw niche afbakend des te moeilijker je bent te verslaan. Kortom focus. Meer onderwerpen resulteert misschien in een publiek van meer mensen, maar ook in een wazige communicatie. Dus pak snel jouw niche en begin met Content Curation.

Dit artikel is gebaseerd op:

http://curationtraffic.com/curation-tips/the-5-laws-of-content-curation/

Laat een reactie achter en discussieer mee!