Fast Moving Targets zet handmatige content curation in als speciale dienst voor leden van het platform. Leden die een tientje per maand betalen ontvangen bijna dagelijks een exclusief voor hen gemaakte nieuwsbrief. De curatoren van ‘Handpicked’ zoomen daarbij in op één bijzonder bericht, opmerkelijke tool of leerzame video en leggen uit waarom die de moeite waard is.

Erwin Blom twitter avatar
Erwin Blom twitter avatar

Via mail heb ik Erwin Blom, een van de oprichters van Fast Moving Targets, wat vragen gesteld over hun inzet van content curation:

Vraag: Hoe lang bestaat Handpicked?
Antwoord: Handpicked bestaat sinds september.

Vraag: Wat is jullie doel met ‘Handpicked’?
Antwoord: Een van de financieringsvormen van Fast Moving Targets is het aloude membership. Voor 9,99 euro per maand steunen mensen FMT, krijgen ze voorrang bij events en ontvangen ze gratis producten. Handpicked is daar aan toegevoegd om het membership meer waarde te geven. Exclusieve berichten die verder niet gepubliceerd worden. Een dagelijks kwaliteitsselectie. Een persoonlijk verhaal met duiding n.a.v een bericht, een presentatie, een dienst e.d. Wat is het, waarom is het de moeite waard?

Vraag: Hoeveel mensen maken er gebruik van Handpicked?
Antwoord: We naderen nu de 100 en het doel is 1.000 True Fans. Als we dat hebben, stellen we weer een nieuw doel ;-).

Vraag: Merken jullie dat die mensen actiever zijn op het FMT platform, sterker gebonden zijn? Zo ja, hoe?
Antwoord: Aan de reacties merk ik dat mensen het zeer waardevol vinden. Een onderzoekje onder 40 mensen gaf het cijfer 8,1 als gemiddelde. Ze zeggen het persoonlijke goed te vinden. En dat zorgt voor een sterkere band.

Vraag: Wat wil je zelf nog kwijt over de inzet/resultaten van handpicked?
Antwoord: Ik had gehoopt dat het sneller zou groeien 😉 Maar een mens is vaak te optimistisch.

Benieuwd? Hier kun je een voorbeeld van de nieuwsbrief Downloaden. Bron: FMT

Hoe cureert Fast Moving Targets Handpicked?

Wat opvalt aan de dagelijkse Handpicked – artikelen is dat ze echt met zorg zijn uitgekozen, dat er redelijk uitgebreid wordt uitgelegd waarom dít artikel nou je-van-het is en er wordt netjes gecureerd:

  • Stuk uitleg van de tool, platform of ontwikkeling
  • Stuk eigen visie en duiding
  • Én bronvermelding met hyperlinks verwezen naar bron- en achtergrondinformatie

Artikel worden netjes gecureerd op deze manier in Handpicked van Fast Moving Targets

Bied leden een service via een nieuwsbrief met:

  • Handmatige curation van tools, tips en achtergronden op artikelniveau (zoals Handpicked en Curation.nl)
  • Handmatige curation van actualiteit op artikelniveau met stuk eigen visie
  • Aggregatie van actualiteit zodat men op de hoogte blijft van de gehele branche.  Zoals verenigingsbureau Wissenraet van Spaendonck nieuwsbrieven inzet als acquisitie- en bindmiddel.

Conclusie Handpicked van Fast Moving Targets

Als verdienmodel duurt het even voordat je via curation je eigen broek kunt ophouden.  FMT is een drukbezocht platform en zij houden er waarschijnlijk nóg niet veel geld aan over. Aan de andere kant moet je het wat tijd gunnen. Ze zijn pas een kwartaal bezig. Wat Handpicked wel laat zien is dat de service van gecureerde content goed gewaardeerd wordt en het een sterkere band geeft met de community. Content curation is daarom vaker een middel voor het aantrekken van een nieuw publiek, klanten- en ledenbinding, en als aanvulling van een breder dienstenpakket (zoals bij FMT).

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!