Door de opkomst van Big Data, sociale netwerken en mobiele interactie, en door de toenemende groei van de hoeveelheid (on)gestructureerde informatie in de Cloud, worden organisaties gedwongen zicht te richten op informatie die het meest relevant en waardevol is voor de bedrijfsresultaten.

Volgens Gartner heeft 33 procent van de Fortune top 100 bedrijven in 2017 een informatiecrisis omdat ze onvoldoende bovenstaande informatiestromen op waarde kunnen schatten en beheren. Bedrijven hebben nieuwe vaardigheden nodig om deze crisis te voorkomen i.p.v. zich alleen te richten op tools, aldus Andrew White van Gartner.

Manage informatie, sla het niet alleen op!

Men moet niet alleen informatie opslaan, maar het ook ‘managen’ zodat het delen en hergebruiken ervan ook bijdraagt aan de bedrijfsdoelen. Veel van dit managen van informatie gebeurt nog te veel op persoonlijke basis en is niet gekoppeld met de rest van de organisatie.

Dit onderzoek van Gartner geeft aan dat het nóg belangrijker wordt om informatie op de juiste manier te cureren met het gehele bedrijf en dit vanuit een centrale aanpak te doen. Dat dit vanuit idealiter zo min mogelijk tools gebeurt moge duidelijk zijn. Maar nog belangrijker is dat elke medewerker zijn of haar steentje kan bijdragen in het vinden, selecteren, duiden en delen van belangrijke informatie.

Elke medewerker draagt een steentje bij via Content Curation

[quote_right]curation.nl is een voorbeeld van een Content Hub op basis van interne Curation[/quote_right]Dit hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als dat het lijkt. Medewerkers kunnen via verschillende routes zoals het ‘favoriten’ van tweets al informatie cureren voor intern gebruik. Maar ook kunnen enkele meer actieve medewerkers korte samenvattingen maken van de belangrijkste artikelen in jouw markt en dit posten naar een (interne) Content Hub, samenwerkingsplatform of intranet. Hier kunnen de artikelen met eigen visie en context gelezen worden door collega’s. Maar eventueel kunnen deze artikelen ook beschikbaar gemaakt worden voor verspreiding via sociale media. Dan wordt interne kennisdeling een voedingsbodem voor Content Marketing.

Kortom: het is tijd voor een nieuw elan in informatie- en kennismanagent, én tijd dat elke medewerker ook op zijn of haar manier Content Curator wordt.

http://www.gartner.com/newsroom/id/2672515

Laat een reactie achter en discussieer mee!