Twitter heeft de timeline op het mobiele platform aangepast. Favoriete tweets van mensen die je volgt kunnen ‘gecureerd’ worden voor jouw timeline. Één aantal van de toepassingen van het favoriten van tweets zijn relevant voor het filteren of ‘cureren’ van content. Daarbij kun je denken aan het gebruiken van de favorite om de maker van een tweet een compliment te geven of om een tweet voor later op te slaan. Meerdere tools gebruiken de favorite ook als één van de manieren om content te importeren naar een leesomgeving. Ook een teken van relevantie.

Twitter favorites zijn altijd relevant toch?

Het favorite gedrag van de mensen die jij volgt zou dus alleen maar relevante tweets moeten opleveren voor jouw timeline toch? Nee want mensen zetten de favorite op 13+1 manieren in zoals Herman Couwenbergh heeft samengevat. Veel van deze toepassingen geven niet de gewenste signalen voor het doorplaatsen van content, zoals:

  • Het per ongeluk favoriten. Zeker de mobiele gebruikers kunnen er nog wel eens naast drukken.
  • Het favoriten als taak voor jezelf.
  • Om iets in gang te zetten: tools als Evernote, Pocket, ReadItLater en ook Magpipe gebruikt de favorite voor het bookmarken van content. Maar de reden hierachter om iets te bookmarken kan nogal eens verschillen. In Magpipe kun je de favorite bijvoorbeeld inzetten om relevante berichten over klanten naar binnen te halen voor interne kennisdeling. Maar of dit nou relevant is voor jouw volgers?
  • Er zijn bots die automatisch favoriten op zoekterm als spamtactiek. Het doorzetten van ongewenste reclame door Twitter is dus een risico.

De content die Twitter voor haar mobiele gebruikers gaat ‘cureren’ is hoogst waarschijnlijk niet van constante kwaliteit en zal eerder tot een vervuiling van de timeline leiden. Dus geen verrijking of een nuttig filter. Herman Couwenbergh heeft op zijn website een aantal fijne reacties van Twittergebruikers verzameld. Don’t do it Twitter!

Probeer een andere mobiele Twitter app

Voor de gebruikers van de mobiele Twitter app zouden we adviseren om eens met andere apps te testen. Voor marketeers adviseren we geen favorite & win of andere acties hierop los te laten. De mensen die hierop reageren zijn vaak geen échte fans van jouw merk of bedrijf en je kunt hiermee mogelijk heel veel mensen storen met een irrelevante actie wat nadelig is voor jouw imago.

Wat vinden jullie? We horen het graag in de reacties!

3 REACTIES

  1. Hoi Coen,
    Het experiment waarnaar je verwijst is later wel doorgevoerd, maar de uiteindelijke werking ervan verzwakt het irritatieniveau naar nagenoeg 0. Je krijgt de fav’s van wei jij volgt alleen als je an de top van je timeline bent, tweemaal erfrecht én er dan geen nieuwe tweets uit je ‘normale’ wie je volgt zijn.
    Dus tweemaal bewuste actie icm met ontbreken van nieuwe content, dan pas schotelt twitter je die fav’s 🙂

Laat een reactie achter en discussieer mee!