Er is al veel geschreven over de noodzaak van bedrijven om uitgevers te worden of als uitgevers te denken (artikel 1, artikel 2, artikel 3). Traditionele marketing is minder effectief geworden en daarom is men gaan kijken naar Content en Inbound Marketing. Doordat je relevante kennis en informatie deelt en de potentiële klant hiermee helpt bereik je vaak meer effect dan wanneer je traditionele advertenties gebruikt en aan ‘koud bellen’ doet. Hiervoor is een proces nodig van inspiratie vinden, content produceren, dit optimaliseren voor sociale mediaplatforms en verspreiden. En dit moet als het een beetje kan snel, regelmatig en aantrekkelijk worden uitgevoerd.

Daar is dan Content Curation. Nu marketing smeekt om actuele content om bijvoorbeeld in te springen op het nieuws met #newsjacking, heeft men journalisten en curators nodig om dit te produceren.

Een merkjournalist is volgens het artikel een content curator die dagelijks video’s, blogposts, infographics en social media updates aflevert. Daarnaast zorgt de journalist ervoor dat het SEO-technisch klopt en er aantrekkelijk uitziet. En hier is tijd en kennis voor nodig. Volgens het artikel kan dit alleen door journalisten uitgevoerd worden.

Wij denken dat Content Curation juist uitstekend door interne experts en collega’s uitgevoerd kan worden. Alle medewerkers in het bedrijf lezen dagelijks veel (externe) content en kunnen hiermee goede input leveren voor content curation en creatie. Er is namelijk veel expertise aanwezig om externe content van een interne visie te voorzien.

Mogelijk Content Curationproces in stappen

  1. Interne experts vinden, rubriceren, delen content en voegen eigen visie toe.
  2. De marketingprofessional of merkjournalist voegt het laatste snufje SEO technologie, beeldmateriaal en eindredactie toe en klaar is je content.
  3. Deze content kan vervolgens weer met de collega’s gedeeld en extern verspreid worden voor content marketing.

De merkjournalist hoeft op deze manier niet verantwoordelijk te zijn voor het gehele curationproces maar alleen voor de laatste stap(pen). De redacteur houdt dan tijd over om op basis van aangeleverde inspiratie, hoogstaande eigen content te produceren. Dit hele proces kan ondersteund worden door Magpipe, maar je kunt het ook zelf opzetten met een combinatie van sociale media en nieuwsfeeds, een intern overlegplatform en een publicatieplatform.

Lees meer over waarom een merkjournalist een waardevolle aanvulling kan zijnvoor het marketingteam: http://thevarguy.com/value-added-resellers039-channel-marketing-solutions/content-curation-does-your-brand-have-journalis

10 REACTIES

  1. Ik denk dat het een misvatting is te veronderstellen dat interne experts de content goed kunnen afleveren. Zij hebben wel de kennis maar niet de schrijfervaring om een goedlopend en leesbaar artikel te schrijven. Schrijven is een kunst. Laat de professional schrijven.

  2. Bedankt voor jouw reactie Chrétien. Zoals wij het zien leveren de interne experts meer de voedingsbodem voor de content. Dus verschillende interne en externe artikelen die als grondstof kunnen dienen, enkele alinea’s duiding en visie waar de schrijver een mooi stuk van kan brouwen.

    De eindredactie kan in veel gevallen wat uitgebreider uitvallen dan alleen een snufje SEO technologie, maar dat geeft niet.

    Tristan heeft er een mooie Slideshare van gemaakt: http://www.slideshare.net/B2BMarketingForum/wanneer-sales-marketing-een-worden-tristan-lavender

    Hij laat daarin in kleine stukjes zien hoe de interne experts, in dit geval salesmedewerkers van Deloitte, gekoppeld worden aan schrijvers.

    Dus vrees niet. Dus professionele schrijver zal altijd in het content creatieproces een rol blijven houden.

  3. Tegenwoordig heb je daar ook allerlei bedrijven voor, bijvoorbeeld Pressexpress die content en redactie levert. Marktplaats heeft ook iets maar dat is minder op journalisten georiënteerd.

  4. Ik denk dat het te vroeg is om te bepalen wie het meestal beter kan doen: de interne expert of de in/externe auteur. Misschien zal het ook wel van de situatie afhangen, bijvoorbeeld of er onder de interne experts iemand is met passie voor sociale media. In elk geval hangt mijn standpunt in deze niet af van mijn belangen, maar van mijn kennis en mijn intentie om oprecht mijn mening te geven.

    Ik betwijfel of merkjournalistiek een goede term is. Waarschijnlijk is dit bedoeld als het Nederlandstalige equivalent van branded journalism. Maar merk/brand is voor mij toch wel heel erg een marketingterm die de indruk wekt dat de journalist niet verder kan kijken dan een etiketje met een merk en wat leuke hypes daaromheen. Terwijl van een journalist mag worden verwacht dat deze de belangen van de lezer minstens even hoog aanslaat als de belangen van anderen (zoals de opdrachtgever). En journalisten hebben ook véél meer empathie voor hun doelgroep dan marketeers, wat nodig is om op sociale media vaardig te kunnen opereren.

    Ik zou graag aan merkjournalistiek doen als die term een kwaliteitsaanduiding voor mijn vakgebied behelst. Net als merkfiets of merkkoffie. Maar alleen als dat staat voor een meetbaar kwaliteitsniveau, niet als het alleen maar betekent dat de prijs met 50% wordt verhoogd, zoals in de supermarkt.

    Ik denk dat journalistieke activiteiten in opdracht van organisaties nog altijd kunnen worden betiteld als bedrijfsjournalistiek. Merken komen en gaan, maar bedrijven willen blijven bestaan. Als bedrijfsjournalist ben je gericht op de continuïteit van je klant, je hebt de taak signalen op te pakken die marketeers niet willen horen, maar die door de top strategisch relevant geacht worden.

    En het leuke van de bedrijfsjournalistiek is dat de eerste beoefenaren vaak overcompleet waren geraakt op een andere afdeling en toevallig een pen konden vasthouden. Ze zijn dus van inhoudelijk expert overgestapt naar schrijven, soms parttime. Bij hen is er dus geen sprake van expert of auteur, ze zijn het allebei.

  5. Hoi Rob,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Merkjournalistiek kan gelijkgesteld worden met moderne bedrijfsjournalistiek. Waar vroeger bedrijfsjournalistiek vaak over het bedrijf zelf ging, zou het nu meer over voor het bedrijf en publiek belangrijke thema’s (moeten) gaan.

    Ben overigens ook niet per se voorstander van de term merkjournalistiek. Het is hier gebruikt als vertaling van de term uit het bronartikel. Het gaat om mensen die goed kunnen inschatten wat belangrijke thema’s zijn voor het bedrijf en waar die overlappen met interesses van het publiek. Wat voor term je hier aan hangt is van minder belang.

    Het cureren kan uitgevoerd worden door iedereen die zin, enig inzicht in het bedrijf of een thema en het publiek heeft, en de vaardigheden heeft om informatie te ordenen en aantrekkelijk in (social media) posts te zetten.

    Denk dat je daarnaast marketeers te veel over één kam scheert. En bedrijfsjournalisten staan ook niet los van de bedrijfsstrategie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!