Hoe vind je gestolen content?

Het zelf vinden van geplagieerde content kost veel tijd of je moet er door anderen op gewezen worden. Gelukkig zijn er meerdere tools voor om dit automatisch te doen. Gebruik Copyscape, typ de url in en de tool laat zien waar jouw content nog meer staat. Kennelijk is nog niet iedereen zich bewust van hoe makkelijk het is om gestolen content op te sporen want er zijn nog steeds genoeg mensen die dit doen. Hiermee vind je de mensen die te lui/stom waren om hun diefstal te verbergen door de artikeltitel en url aan te passen (waardoor het al een stuk moeilijker wordt om plagiaat automatisch op te sporen).

Copyscape - contentdiefstal

Het ergste geval content overnemen dat ik recent heb gezien is Pan Media. Ik had vol trots mijn laatste artikel gepubliceerd op Emerce – Content Curation: 8 tips om jezelf als expert te profileren. De volgende ochtend wilde ik iemand bedanken voor het delen mijn artikel op Twitter toen ik na de doorklik er achter kwam dat het artikel 1-op-1 overgenomen was van Emerce zonder enige vorm van bronvermelding. Ze hadden het dus klakkeloos overgenomen en gepresenteerd als eigen content.

Na dit opgemerkt te hebben heb ik de desbetreffende website van online marketing en SEO-experts Pan-Media gemeld (zij zouden beter moeten weten) dat dit niet de juiste manier van het overnemen van content was. Vervolgens hebben ze het artikel aangepast door in de footer een bronvermelding op te nemen met auteursnaam en oorspronkelijk publicatiemedium. Nadat meerdere auteurs op de breedschalige plagiaat waren ingegaan was er opeens communicatiestilte. En wat mij wel opviel was dat de desbetreffende pagina’s opeens niet meer in Google te vinden waren met de artikeltitel. Kortom Pan Media probeert nadat de content gevonden is de pagina’s ‘no index’ te maken voor Google. Hiermee verliezen ze de eventuele SEO-winst maar kunnen ze als mensen niet meer opletten wel verder gaan met hun kopie-praktijken in de hoop dat ze moeilijker te betrappen zijn. Wat blijkt de weken daarna: ze gaan gewoon verder, maar nu met enige bronvermelding een lees meer linkje naar het bronartikel onderaan de content.

Content Curation  8 tips om jezelf als expert te profileren - zoek de verschillen

Bronvermelding alleen is niet goed genoeg

“Ze hebben toch bronvermelding met hyperlink toegevoegd, dat is toch netjes?”, hoor ik jullie zeggen in je hoofd. Nee, want zonder toestemming van de auteur mag je nooit meer overnemen dan een korte samenvatting. Daarnaast is bronvermelding in de footer ook een beetje mensen voor de gek houden. De scannende lezer zal dit misschien niet eens opmerken en de pagina verlaten zonder ooit de oorspronkelijke auteur en publicatiemedium te weten te komen. Daarnaast door het onder het volledige artikel te plaatsen zullen veel mensen geen aandrang meer voelen om door te klikken. Want na doorklik vinden ze precies hetzelfde artikel. Ik zal eerlijk zijn, ik schrijf dit natuurlijk ook een beetje uit gekrenktheid, maar ook uit een wens naar online beleefdheidsregels en het simpelweg volgen van citaatrecht. Je kunt content overnemen, maar doe dit ná toestemming van de auteur. Dit heet dan ‘syndicated content’.

Wat doe je als men niet ethisch content overneemt?

Plagiaat is een overtreding van het auteursrecht maar je wil waarschijnlijk niet meteen een advocaat in hand nemen. Dit kost geld, tijd en energie. Probeer eerst deze stappen samengevat door het Content Marketing Institute. Leg daarnaast het bewijsmateriaal vast met screenshots van de kopiepagina, screenshots van Copyscape en voor oudere artikelen kun je ook ‘the Wayback Machine’ proberen dat oude internetpagina’s archiveert op Archive.org.

  1. Pak de telefoon of mail: in 90 procent van de gevallen zal de overtredende partij inbinden omdat ze zich 1. van geen kwaad bewust zijn en van jou leren dat dit juridisch en moreel niet klopt of 2. ze het wel weten maar door onnauwkeurigheid, website issues iets per ongeluk of verkeerd hebben overgenomen. Vertel ze wat ze hebben gekopiëerd en vraag ze wat ze eraan gaan doen. Geef ook aan wat volgens jou de beste oplossing is. In sommige gevallen is het voordelig om jouw tekst iets uitgebreider op verschillende sites te hebben staan i.v.m. marketing, maar zorg ook dan voor duidelijke bronvermelding boven het artikel en deeplink.
  1. Stuur een juridische brief: “Cease and Desist”. Een kort en krachtig signaal dat het moet ophouden. 
  1. Licht de KvK in: die wil vast weten dat een onderneming illegale contentpraktijken erop na houdt en zal hier allicht actie op ondernemen.
  1. Schrijf een negatieve recensie met één ster op Google: een extreme aanpak maar als het bedrijf zich non coöperatief heeft getoond, dan is het niet onethisch om een dubieus bedrijf als zodanig te recenseren. Doe dit alleen als ze na overleg weigeren de gekopieerde content van hun site te halen.
  1. Stuur de hoster een brief om de site offline te halen: dit is een onderdeel van de Digital Millenium Copyright Act. Gebruik een zoekdienst om de hoster te vinden. CMM heeft zelfs een template for the take down letter.
  1. Meldt ze bij Google: juridische stappen zijn serieus; Google blacklisting is de overtreffende trap. Hier is het aanvraagformulier voor het verwijderen van content uit Google. 
  1. Klaag ze aan voor gederfde inkomsten: wanneer alle voorgaande dingen geen effect hebben gehad kun je het tot in de rechtbank doorzetten. Dit is alleen voor de hele grote en kostbare gevallen van contentdiefstal omdat het waarschijnlijk snel duurder is om aan te klagen dan het er bij te laten.” – bron 7 Ways to Respond to Plagiarism as the Content Creator
  2. Hopelijk hoef je nooit verder te gaan dan stap 1: contact leggen en jouw verhaal uitleggen. Scoort het gekopieerde artikel hoger in Google dan het origineel? Dan kun je dat hier bij Google melden.

Is gekopieerd worden schadelijk voor SEO? Hoe zit dat met ‘duplicate content’?

Meestal is dit niet schadelijk voor jouw ranking in Google. De straf voor dubbele content bestaat wel, maar wordt niet snel toegepast. Wanneer Google kan vaststellen dat jouw versie het eerste was, zijn er geen problemen. Het wordt alleen schadelijk voor jouw SEO als:

  • De kopie vrijwel tegelijkertijd live werd gezet.
  • Er honderden kopieën zijn van de content.

In extreme gevallen loop je dan het risico dat Google jouw site helemaal uit de zoekresultaten haalt en je dus op de zwarte lijst, de “blacklist’ zet. Goede content curation of websites die via RSS-feeds van jouw content overnemen hebben weinig (negatieve) invloed op jouw SEO.

3 REACTIES

  1. Dank je. Was een vervelende case. Helaas niet de enige die ik mijn jaren als redacteur heb gezien. Maar gelukkig ook veel curatiesites die het wel goed aanpakken.

Laat een reactie achter en discussieer mee!