Je kunt medewerkers prima inzetten als ‘ambassadeurs’ voor je organisatie. Immers, niemand die beter kan vertellen aan (potentiële) klanten voor in wat voor een geweldig bedrijf ze werken en wat een fantastische producten en oplossingen ze leveren. Het is niet moeilijk, maar hier toch een aantal tips & aanbevelingen.

In het oorspronkelijke artikel worden 5 stappen gedefinieerd. Een aantal stappen is (naar mijn idee) voor veel beginnende gebruikers nog een stap te ver, maar het is een aardige opsomming.

Veel medewerkers maken al lang privé gebruik van allerlei sociale media, dus het ligt het voor de hand om die medewerkers als eersten te betrekken. Daarvoor zijn een aantal stappen nodig.

Dit zijn weliswaar Amerikaanse cijfers, maar uit onze ervaring weten we dan het beeld in Nederland niet veel anders is.

Stap 1: Ontwikkel een Persona

In het voorbeeld van het artikel wordt er als eerste stap een ‘persona’ gedefinieerd. Vooral voor veel beginnende B2B bedrijven is dat al snel een moeilijke stap. Ik zou er ook pas over gaan nadenken nadat de eerste successen op het gebied van sociale media zijn geboekt. Ook hier geldt, eerst succes, daarna verfijn je jouw processen.

Stap 2: Creëer een social media ‘repository’

Een goede Nederlandse term is ‘vergaarbak’. Je kunt iedereen wel vragen om je berichten door te plaatsen, maar het is veel beter om ze zelf de keuze te laten maken. Zorg voor een plek waar het makkelijk te vinden is. Je kunt het zien als een ‘Social Newsroom’, één plek waar alles overzichtelijk wordt neergezet. Het voordeel is dat gebruikers daar zelf iets kunnen uitzoeken wat hun bij hun interesses past. Dat is van belang omdat je zelf uiteraard wel achter deze uitingen moet staan, anders is het ongeloofwaardig.

Een mogelijk neveneffect is dat je zo’n vergaarbak later ook kunt gebruiken om de medewerkers ZELF suggesties te laten doen voor content die gepost kan worden. Content Curation in optima forma, met voordelen voor zowel marketeers als medewerkers. HowardsHome Curation Hub is volledig gestoeld op bovenstaande aanpak.

Capture

 

Stap 3: Maak het niet te moeilijk

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dan men enthousiast blijft. Te veel regels en beperkingen zorgen ervoor dat mensen vroegtijdig afhaken, uit ‘angst’ iets verkeerd te doen.  Medewerkers moeten het WILLEN en niet MOETEN. Onderstaand image geeft een aardig overzicht hoe bedrijven dat aanpakken:

Stap 4: Wees consistent

Als je eigen content op een centrale plek opslaat (in een Content Hub), dan is het voordeel dat je daarmee op een uniforme manier kunt communiceren. Een marketing of communicatieafdeling kan er voor zorgen dat het klaar staat, op de manier zoals het bedrijf graag naar buiten wil treden. Zo’n Content Hub (of Newsroom) is van belang voor de uitstraling, maar ook als plek waar de conversie plaatsvindt. Hier kun je een whitepaper downloaden, abonneren op een nieuwsbrief, etc.

Stap 5: Deel de statistieken

Het wordt pas echt leuk als je de resultaten gaat meten. Dit is ook iets wat wij met onze klanten doen. Eén van onze klanten heeft zelfs een maandbeker geïntroduceerd, waarmee de medewerker die het meeste verkeer heeft weten te genereren wordt beloond.

Het is verrassend om te zien hoe veel meer bereik je kunt creëren via de inzet van je medewerkers.  Je verspreidt content onder nieuwe doelgroepen en medewerkers delen dit op verschillende tijden. Het bijkomende voordeel is dat medewerkers uitstralen dat ze trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken. Voor zichzelf creëren ze een uitstraling als expert over het onderwerp waar ze over delen.

Als laatste zou ik daar nog aan willen toevoegen:

  • Het is geen schande om sommige content meer dan één keer te distribueren. Zekers als je kunt zien wat goed scoort, kan het helemaal geen kwaad om diezelfde content enige tijd later NOG eens te gebruiken.
  • Het hoeft niet allemaal eigen content te zijn. Je kunt hier prima gebruikmaken van artikelen die je elders vindt, maar waar je zelf een stukje over schrijft. Dit artikel is daar een voorbeeld van :).

Oorspronkelijke bron: How To Engage Employees In Social Media Marketing: 5 Data-Driven Steps

In het kader van toch een stukje preken voor eigen parochie: We hebben met onze HowardsHome Curation Hub (vroeger Magpipe) en aanverwante producten inmiddels uitgebreide ervaringen met het implementeren van bovenstaande aanpak. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Laat een reactie achter en discussieer mee!