Curata heeft weer een interessant onderzoek gepubliceerd over Content Curation door marketeers in 2014. Waarom is het toevoegen van Content Curation aan de Content marketingmix belangrijk aan het worden? Omdat kopers van jouw diensten en producten als vooronderzoek veel content lezen. Volgens Google zijn de meeste kopers al 70% door hun koopproces heen voordat ze contact opnemen met jouw bedrijf. Zoals vaker gezegd wordt het dus steeds belangrijker ook in die eerste 70% van het proces aanwezig te zijn. Marketeers zijn daarom steeds meer op zoek naar content om specifieke koopvragen te beantwoorden. En dit hoeft niet alleen originele content te zijn.

Marketeers gebruiken Content Curation om efficiënt koopvragen te kunnen beantwoorden

Klanten hebben behoefte aan een brede informatievoorziening over jouw markt. Dus zetten marketeers Curation voor veel verschillende kanalen in, waarbij social media (logischerwijs) voorop staat. Op sociale media loop je al snel het risico dat je gezien wordt als een Ivo Niehe / zelfpromoter, dus met name op sociale media is de inzet van gecureerde content een krachtige strategie. Door ook content van anderen te delen, laat je zien dat je weet wat leeft in de markt, help je toekomstige klanten met het vinden van informatie en worden jij en jouw organisatie gezien als expert.

Content-curation-channels-Curata-2014-1-2

[quote_right]Content Curation werkt uitstekend voor vullen van sociale media- kanalen en blog.[/quote_right]

Enkele statistieken uit het onderzoek.

  • 16% cureert dagelijks.
  • 48% cureert minimaal wekelijks.
  • 58% van respondenten cureert minimaal 10 artikelen per dag.
  • 80% van gecureerde content wordt gedeeld via social media.
  • 60% via blogs.

De bedrijven uit het onderzoek houden een contentverhouding aan van:

  • 65% zelf gemaakte content. Orginele content is belangrijk voor branding van bedrijf en producten t.o.v. de markt.
  • 25% content curation. Met gecureerde content geef je een breder beeld van de markt en je komt neutraler over.
  • 10% ‘syndicated’ content. Marketeers vullen bovenstaande vormen aan met kwaliteitscontent uit betrouwbare bronnen.

Zoals je uit deze resultaten kunt opmaken is Content Curation een uitstekend middel voor vulling van jouw social mediakanalen en jouw bedrijfsweblog. Door op de juiste manier en plekken gecureerde content in te zetten kun je met relatief weinig inzet toch het koopproces beïnvloeden van een toekomstige klant.

Wat zijn jullie ervaringen met Content Curation? Laat het hieronder weten!

Lees meer over het onderzoek hier: http://heidicohen.com/content-curation-in-the-content-marketing-mix/

Laat een reactie achter en discussieer mee!