Bedrijven die een content marketingcampagne beginnen met een workshop onder medewerkers bereikten 300% meer resultaat dan bedrijven die dit niet deden volgens dit artikel. Je kunt je vraagtekens bij dit cijfer zetten, maar het punt is duidelijk: Wanneer medewerkers via een workshop meer betrokken worden bij een campagne en beter weten hoe ze kunnen meehelpen, behaal je meer resultaat.

Jouw content wordt beter als je input vraagt van jouw medewerkers

Gebruik de workshop om te brainstormen over de content die je gaat maken. Met name salesmensen maar ook servicemedewerkers kunnen hier waardevolle toevoegingen doen door de vragen te vertellen die ze vaak van leads, prospects en bestaande klanten krijgen. Zorg dat je deze vragen kunt beantwoorden in jouw uitstekende content en de salesmensen zullen zien dat de salescycles korter worden, er meer leads van betere kwaliteit binnen komen doordat de content al een voorselectie maakt.

Marketing zou niet de enige online stem van het bedrijf moeten zijn

Marketing weet niet altijd precies wat er bij de klanten speelt. Daarom is het verstandig om medewerkers die daadwerkelijk met klanten en hun problemen werken te stimuleren content te maken. Óf op zijn minst input te leveren voor content die de marketingafdeling kan uitwerken.

  • Leer medewerkers hoe ze makkelijk content maken;
  • Geef hen daarvoor tools
  • Stel redactionele regels op;
  • En zet een eindredactioneel proces op.

Bijv: een medewerker post op een samenwerkingsplatform een samenvatting (mag ook van een externe bron) of een schets voor een artikel naar de blogomgeving.

vat externe content samen, voeg eigen visie toe en publiceer naar jouw wordpress blogomgeving. Zo maak je snel nieuwe vulling en ben je een filter voor jouw publiek

Daar doet een ‘content manager’ een laatste check en vult aan met beeldmateriaal en quotes om het aantrekkelijker te maken. Daarna wordt de content intern gedeeld en kan het verspreid worden op sociale netwerken.

Neem in de workshop mee dat je posts naar verschillende netwerken aanpast in stijl en mate van diepgang. Op Facebook en LinkedIn heb je meer ruimte om persoonlijke noten toe te voegen aan de post. Bij Twitter laat je juist zo veel mogelijk ruimte voor commentaar terwijl je wel reacties probeert uit te lokken.

publicatiescherm voor social media binnen HowardsHome Curation Hub
Screenshot van HowardsHome Curation Hub – publicatiescherm

En vervolgens kunnen medewerkers op basis van de gedeelde content online conversaties starten en zélf een ambassadeur en een online stem worden van het bedrijf. HowardsHome Curation Hub (voorheen Magpipe) ondersteunt dit gehele proces maar je kunt dit natuurlijk ook met diverse losse tools doen.

Meer lezen: How to Give a Content Marketing Workshop that Gets Incredible Results

5 REACTIES

  1. […] Wanneer je met jouw collega’s content wilt gaat cureren voor content marketing dan is het verstandig dit proces zo overzichtelijk en simpel mogelijk te maken. Maak voor jouw collega’s de stappen duidelijk en hoe zij hierbij kunnen helpen. Stel een content curation- én creatieproces op. Het meest verstandig is om dit bij het opzetten van de content marketingstrategie te bespreken in een workshop met collega’s van alle afdelingen uit het bedrijf. […]

Laat een reactie achter en discussieer mee!