Social Media is een uitstekend middel om te laten zien wat je allemaal weet en kunt. Binnen een marketingafdeling wordt vaak nuttige en interessante content gemaakt, die voor een breed publiek interessant kan zijn.

Dave and DaveVolgens David Honig en David Thomas laten bedrijven een belangrijke kans liggen door hun medewerkers onvoldoende te betrekken bij de distributie van interessante artikelen. Veelal zijn ze best bereid om deze content te delen, maar ervaring leert dat je er wel wat voor moet doen om het succesvol in te zetten. In dit artikel komen een aantal nuttige tips naar voren. Dit is de samenvatting:

  • Maak duidelijk wat er verwacht wordt. Je vraagt iemand om binnen hun netwerk een artikel te delen. Wees dan ook duidelijk waarom je dat graag wilt, en wat ze precies moeten doen.
  • Begrijp hoe je medewerkers werken. De grens tussen zakelijk en privé vervaagt, en een smartphone is altijd beschikbaar. Daarom moet je inspelen op de specifieke werkomstandigheden binnen je organisatie. Distributie en attendering via mobiel of e-mail, tone-of-voice -,  alles speelt een rol. De tijd die online wordt doorgebracht, neemt snel toe. Met een lage drempel om content te verspreiden creëer je een hoog rendement.
  • Laat de werknemer een verhaal vertellen. Naast het het doorzetten van een tweet of een blogpost, kun je ook medewerkers zelf aan het woord laten. Juist daar zit de kennis die je in staat stelt om je als ‘thoughtleader‘ te positioneren. Laat ze zelf bloggen, of interview ze. Kijk wat ze zelf al twitteren, mogelijk is dat al een basis voor nieuwe, interessante artikelen.
  • Zoek ‘early adopters‘. Net als met ieder nieuw initiatief dat je in een organisatie introduceert, is het slim om voorlopers te identificeren en te al vroeg te betrekken.
  • Maak er een spelletje van. Het Engelse toverwoord is ‘Gamification‘. Beloon gewenst gedrag en maak er een competitie van.
  • Maak het makkelijk om te delen. Er zijn prima tools beschikbaar, zoals onze CurationHub die het delen makkelijk en leuk maken. Meet de resultaten en monitor wat het beste werkt.

Mocht je interesse zijn gewekt en graag meer weten hoe het inzetten van medewerkers een belangrijke rol kan spelen als onderdeel van je (inbound) marketing aanpak, kom dan eens naar een van onze kennissessies.

DELEN
Vorig artikelHet einde van informatie ongelijkheid?
Volgend artikelContent Curation in B2B Marketing 

Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!