Content Curation is een prima methode om eigen content te genereren en je op ideeën te brengen. Je moet het gecureerde artikel dan wel voorzien van een goede context, een eigen visie en presentatie. Wat NIET kan is hele stukken overnemen. Je hebt je aan de auteurswet houden. Overigens houden uitgevers dit zelf goed in de gaten, er zijn organisaties die niets anders doen dan speuren naar illegaal gebruik van materiaal.

Het knip/plak fenomeen overkomt ook gewone bloggers. Je hebt een leuk artikel geschreven, en ineens merk je dat je met huid en haar bent overgenomen door een andere site. Soms staat er nog een link naar de bron, maar ook dat wordt gemakshalve ‘vergeten’. Dat je artikel wordt overgenomen kun je als eervol beschouwen, maar dat kan natuurlijk niet zonder overleg. Met een beetje geluk wordt in ieder geval je naam nog genoemd, dan geeft dat nog een beetje persoonlijke ‘branding’.

Het wordt nog erger als blijkt dat het overgenomen artikel nog hoger scoort in de zoekresultaten dan je eigen site. Dat betekent dat je het helemaal kunt vergeten dat je artikel wordt gevonden door geïnteresseerden. Google is niet altijd in staat om het onderscheid te maken, en daarom introduceren ze nu een webpagina waar je een klacht kunt indienen. Ze beloven niet dat er onmiddellijk actie wordt ondernomen, maar de melding zou moeten helpen om Google dit misbruik sneller te detecteren. Overigens vraag ik me af hoe lang het duurt voordat hier misbruik van wordt gemaakt, met valse meldingen.

Niettemin een stap in de goed richting: ere wie wie ere toekomt.

http://searchengineland.com/google-scraper-tool-185532?utm_campaign=socialflow&utm_source=facebook&utm_medium=social

1 REACTIE

Laat een reactie achter en discussieer mee!