KLM is één van de meest innovatieve vliegmaatschappijen op het gebied van social media.  Ze bereikten grote faam met hun kadocampagne waar mensen die op social media lieten weten dat ze met KLM gingen vliegen bij de gate werden verrast met een custom kado. Bij deze campagne gaven ze de klant een kado als dank voor een positieve mention. Een campagne later vroegen ze klanten zélf bij te dragen via wijze uitspraken op tegeltjes en deze te cureren.

In dit artikel de case ‘Tile & Inspire’ van KLM, de zoektocht naar interieurontwerpers op Pinterest van Ikea en als bonus de case van GoPro die hierop aansluit.

De campagnes en hun effectiviteit: Tile & Inspire

KLM is een van de weinige bedrijven die uitgebreid de eigen campagnes uitlegt op bijvoorbeeld hun speciale KLM Facebook pagina. Hier vertellen ze hoe ze de campagnes hebben uitgevoerd en wat de resultaten waren. In dit artikel zoomen wij in op de Tile & Inspire campagne waar ze mensen vroegen om wijze uitspraken in te sturen waarvan de besten als tegeltje op de romp van KLM vliegtuigen zijn gecureerd.

KLM Tile & Inspire

KLM Tile & Inspire resultaten

Met deze campagne heeft KLM een goed resultaat bereikt op social media:

  • Gemaakte tegels: 120.000
  • Aantal landen waar tegels zijn gemaakt: 154
  • Aantal keren dat de 2 video’s zijn bekeken: 1.3 miljoen
  • Aantal bestemmingen waar het betegelde vliegtuig naartoe vloog: 23

Wat kun je leren van KLM?

Wees brutaal en wees experimenteel (op de juiste manier)

Bij elke campagne is KLM innovatief geweest voor de branche. Én hoewel ze niet alle effecten van tevoren hebben kunnen voorzien wisten ze goed waar ze mee bezig waren en welke social media risico’s er zijn. Nieuwe klanten krijg je niet door saai te zijn, maar als je té abrupt dingen doet dan schrik je ze af.

Social media blijft zich  ontwikkelen dus blijft er genoeg te experimenteren en te innoveren. KLM maakt goed gebruik van het feit dat ze veel dingen als eerste doen in hun bedrijfstak. Ze begonnen in 2009 met social media en hebben sindsdien vrijwel alle soorten social mediacampagnes en platformen geprobeerd. Hoewel wij adviseren om content- en social media marketing uit te voeren als continue proces, is het wel verstandig om te testen waar jouw publiek zit. KLM heeft dit als geen ander gedaan met diverse campagnes op Youtube, Twitter en Facebook.

Zet klanten en fans aan tot het leveren van content

Veel (consumenten)merken hebben potentie voor ‘user generated content‘. Je kunt als merk consumenten aanzetten tot het maken van content zoals KLM hierboven en, Ikea en GoPro hieronder.

Ikea

Het woonwarenhuis riep Nederlanders op om hun ideale bad- en slaapkamer te creëren op Pinterest. Bijna 1.000 mensen reageerden op de oproep. Vanessa Obinu uit Hoek van Holland maakte de meest inspirerende collage geïnspireerd door Pippi Langkous. Samen met de interieurontwerpers van IKEA bracht zij haar Pinterestbord tot leven. Zo is er op de muren getekend en zijn er zelfs speciale tegeltjes gemaakt. IKEA geeft een kijkje achter de schermen.

GoPro gaat los in België

Head Office – het content marketing bureau waar Jef De Busser voor werkt – werd door A.S.Adventure gevraagd i.s.m. GoPro gevraagd een campagne op te zetten. Deze campagne had als doel GoPro gebruikers natuurvideo’s in te laten zenden uit België of Luxemburg. In het openhartige artikel van Jef bespreekt hij dat het opzetten van zo’n campagne geen sinecure is. Er was gewoon bloed, zweet en tranen nodig om genoeg kwalitatieve inzendingen te krijgen van natuurvideo’s. Het resultaat mocht er zeker zijn: 84 video’s van vaak hoog niveau. Lees meer.

Maak gebruik van de content die er al is:

Naast dat je klanten en fans kunt aanzetten tot het maken van content, delen ze ook al veel nuttige content uit zichzelf. Zorg dat dit niet verloren gaat.

  • Verzamel de leukste alternatieve toepassingen van jouw producten
  • Verzamel complimenten over jouw producten, de ‘social proof’
  • Verzamel aanpassingen die mensen maken aan jouw producten. Hier vind je misschien hele goede input voor productontwikkeling
  • Verzamel foto’s van fans, klanten die jouw producten gebruiken. Hier kun je op sturen met specifieke campagnes als de #doehetselfie van Praxis en de #sambaselfie van Heineken
  • Verzamel (voor intern gebruik) de meest gestelde vragen van klanten
  • Verzamel antwoorden op vaak gestelde vragen uit jouw online communities
  • Verzamel in een speciale twitterpagina of Storifyverslag de reacties en foto’s tijdens een van jouw events

En de droom van elk merk: klanten die content hubs en communities bouwen

Homepage van Ikea fan community Ikea Hackers

 

Weten jullie nog meer goede cases over user generated content? Laat het weten in de reacties!

2 REACTIES

  1. […] TIP 21: User generated content iets voor jou? Betrokkenheid van vooral de jongere doelgroep kan je een boost geven door hen op te roepen iets van henzelf te delen. Vooral foto’s doen het vaak goed. Maar ook tips, uitspraken of video’s zijn hiervoor uitermate geschikt. Mooie voorbeelden van user generated content capagnes zijn die van KLM, Ikea en Go PRO. […]

Laat een reactie achter en discussieer mee!