CRM is algemeen bekend. Marketing automation is  nieuw. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar?

Door de inzet van inbound marketing, marketing automation of andere hippe termen, komen de sales en marketing systemen steeds dichter bij elkaar te liggen.

Waarom?

Door informatie en data over klanten op te slaan leert de verkoper of marketeer zijn klant beter kennen wat uiteindelijk tot een hogere opbrengst leidt. Deze informatie kan vanuit automation-software, triggers genereren en op basis van de klantgegevens dynamische, gepersonaliseerde, content voor web en e-mail produceren.

Een typische campagne op basis van marketing automation start bij een online of offline uiting die de beoogde klant uitnodigt een website te bezoeken en vervolgens klantgegevens achter te laten. Wat start is een klantreis naar het bekende IDIC-model: het Identificeren van bezoekers, het Differentiëren op basis van criteria, het zorgen voor Interactie en Communiceren met op maat gesneden inhoud en productaanbiedingen.

Interacties

Of de persoon nu op een link in een e-mail klikt of via een Google advertentie een website bereikt, met iedere interactie wordt de data verzameld en content getoond op basis van andere contactpunten. In bovenstaande afbeelding laat het contact een naam en e-mailadres achter in ruil voor een whitepaper. Is het dan niet vreemd dat de ene helft van de data met het ene softwarepakket (Inbound Marketing) wordt verzameld, en de andere helft van de gedragingen in een ander (CRM)?

Source: Hoe verhouden marketing automation en CRM zich tot elkaar? – Emerce

Andere interessante artikelen:

3 Reasons to Integrate CRM and Marketing Automation

Modern marketing is evolving to meet new business-side demands for better attribution and ROI, as well as customer demands for less spam and an increasingly personalized experience. To take full advantage of today’s technology stack, companies must align sales and marketing on both a technical and human level; a 2014 report released by MathMarketing revealed that alignment between marketing and sales can help companies become 67 percent better at closing deals and generate 209 percent more revenue from marketing.

CRM And Marketing Automation: Better Together

Marketing Automation Best Practices Can Be Easy

 

DELEN
Vorig artikelMeekijken tijdens evenementen of congressen?
Volgend artikelHoe wordt je expert door de inzet van Content Curation?
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!