Marketing en Sales moeten beter op elkaar worden afgestemd. Dit artikel in Forbes haalt een bekend pijnpunt aan: bij de meeste organisaties werken de Sales- en Marketingafdelingen niet goed samen. Dat constateren is één kant van de zaak, maar de verdere uitdieping is goed gedaan.

Sales werkt onder constante druk om verkoopdoelstellingen te halen, en dat is meestal een korte termijn perspectief. Immers, omzet is omzet en eerder is beter. Zo werkt Sales. Marketing aan de andere kant heeft een veel langere focus. Zorgen voor branding, evenementen organiseren en product introducties: een aantal voorbeelden van activiteit met een veel grotere tijdshorizon.

In het ideale plaatje ziet de Marketingafdeling Sales als de nummer 1 klant. Immers, omzet is waar het uiteindelijk om gaat. Een deel van het probleem zit in de meetcriteria. Waar marketing vaak wordt gemeten op KPI’s zoals deelnemers aan een evenement of pageviews gaat het bij Sales alleen maar om de conversie. Wat levert het op?

Voor beide perspectieven is wat te zeggen. Wat het artikel verder bepleit is om veel nauwer samen te werken. Nadenken over gemeenschappelijke doelstellingen zorgt ervoor dat de klant uiteindelijk beter wordt bediend.

http://www.forbes.com/sites/onmarketing/2014/01/09/creating-a-sense-of-urgency-why-marketing-must-behave-like-sales

DELEN
Vorig artikelHoe schrijf je een ECHT goed artikel? Tips van een copywriter
Volgend artikelDe opkomst en uitdagingen rondom “personal knowledge management”

Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!