Edwin Vlems vertelt dat medewerkers van een bedrijf in de toekomst de belangrijkste marketinginstrumenten zijn: hun kennis en persoonlijkheid zijn enorme magneten voor klanten. Helemaal mee eens. Wij zouden hieraan willen toevoegen dat ze dit al vandaag kunnen zijn met de juiste ondersteuning van tools en collega’s. En door de inzet van medewerkers laagdrempelig op te zetten en te faciliteren. Denk daarbij aan het aanleveren van interessante content uit de markt voor content curation. Volgens Edwin zien de meeste medewerkers dit nog niet en hij geeft een aantal overzichtelijke stappen om ze hierbij te helpen:

“Everyone has a talent. What is rare is the courage to nurture it”.

  • Vind hun ‘stokpaardje’: waar weten ze veel van? Wat is hun ‘thought leadership’?
  • Motiveer ze om hun kennis te delen
  • ‘Content Curation’: vind en deel interessante ontwikkelingen.
  • Bloggen: schrijf af en toe een analyse over alle ontwikkelingen die je voorbij hebt zien komen.

Wij hebben hier zelf ook al verscheidene dingen over geschreven.

Hoe je met een content marketing workshop medewerkers betrekt en betere resultaten behaalt.

Bedrijven die een content marketingcampagne beginnen met een workshop onder medewerkers bereikten 300% meer resultaat dan bedrijven die dit niet deden volgens dit artikel. Je kunt je vraagtekens bij dit cijfer zetten, maar het punt is duidelijk: Wanneer medewerkers via een workshop meer betrokken worden bij een campagne en beter weten hoe ze kunnen meehelpen, behaal je meer resultaat.  

Employed Media: Zet je eigen organisatie in voor optimale Content Marketing.

Content Marketing wordt meestal onderverdeeld in drie ‘media’ gebieden: Owned, Paid en Earned. Hier zou je vanaf nu een vierde aan toe kunnen voegen ‘Employed’. Deze vierde pilaar zet je overwegend in op twee manier:

  • Gebruik hun netwerk om jouw content te delen.
  • Door ze te vragen om interessante informatie te leveren.

Niet iedereen deelt van nature even gemakkelijk informatie op sociale media, sommigen zullen dit ook NOOIT gaan doen. Bovendien gaat deze aanpak alleen maar werken als je het heel erg laagdrempelig houdt en duidelijk laat zien wat de opbrengsten zijn.

Heeft jouw bedrijf al een merkjournalist om content te cureren?

Wij denken dat Content Curation uitstekend door interne experts en collega’s uitgevoerd kan worden. Alle medewerkers in het bedrijf lezen dagelijks veel (externe) content en kunnen hiermee goede input leveren voor content curation en creatie. Er is namelijk veel expertise aanwezig om externe content van een interne visie te voorzien. Klik op de link voor het volledige artikel en een korte beschrijving van hoe dit proces intern ingevuld kan worden.

 

5 REACTIES

  1. Helder artikel Coen! Ik zie steeds vaker dat medewerkers als kennisdelers gaan werken, dus dat is een goede ontwikkeling. Wat ik nog zou willen toevoegen is dat structuur in het begin heel belangrijk is. Medewerkers die nog niet ‘gewend zijn’ aan contentmarketing- en curatie hebben waarschijnlijk moeite om ‘spontaan’ content uit de mouw te schudden en voelen zich mogelijk nog wat ongemakkelijk op deelnetwerken zoals Twitter en Facebook ect. Ik denk daarom dat het in deze fase prettig is om concreet richtlijnen te stellen over wat en hoe er gedeeld moet worden. Dat biedt medewerkers houvast en voorkomt dat ze het voor zich uit gaan schuiven. En natuurlijk, persoonlijke begeleiding is ook belangrijk.

  2. Goede toevoeging Eline, richtlijnen en handvatten zijn zeker handig om de onwennigheid te verminderen voor medewerkers. Daarnaast is vaak ook een goed idee om intern te beginnen via een samenwerkingsplatform content delen of ouderwets via de mail. Sluit aan bij wat de medewerkers al kennen ook borduur daarop voort.

    • Een samenwerkingsplatform… Moet ik hierbij denken aan Yammer o.i.d.? Ik ben wel benieuwd eigenlijk, gezien de kernwerkzaamheden van jullie bedrijf, hoe communiceren jullie over wie wat deelt en publiceert?

      • Wij doen dit met onze dienst Magpipe waar groepen voor overleg en taakverdeling inzit. Deze samenwerkschil is gecombineerd met onze engine voor het vinden van relevante content en die kunnen we vervolgens verspreiden via sociale media of publiceren naar WordPress en daar uitwerken tot eigen content. http://www.magpipe.com

        Yammer, Socialcast e.d. kunnen voor het overleg over content en intern delen van content ingezet worden, maar wil je dan vervolgens naar extern publiceren en effect meten is er vaak een andere tool nodig.

        • MagPipe klinkt als een goed geïntegreerd systeem. Heb inderdaad wel ervaring met Yammer maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet kapot van was. Dan krijg je teveel ‘loshangende’ tools en dat werkt totaal niet efficiënt. HubSpot werkt voor ons perfect als all-in-one marketing software omdat er steeds meer functies worden geïntegreerd. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is die interne communicatiefunctie, dat mis ik nog wel echt omdat je dan veel beter kunt aansluiten op wat je collega’s maken en delen.

Laat een reactie achter en discussieer mee!