Spelregels

Al je content marketing pijlen richten op één doel is gevaarlijk, vooral als de spelregels snel veranderen. Veel organisaties posten veel en vaak naar diverse sociale media. Vooral op Facebook en LinkedIn wordt het aangemoedigd om lange stukken te publiceren. Het nadeel is echter dat je beperkte controle hebt over je eigen content, je hebt het overgedragen aan een andere partij. En die veranderen nog wel eens van gedachte. Wat je ook post naar Facebook, Twitter of LinkedIn, je bent afhankelijk van (onbekende) algoritmes die bepalen of je bericht aan je doelgroep wordt getoond.

Wie is de baas?

Eén van de manieren om dat te voorkomen is door het heft in eigen handen te nemen. Door het inrichten van een Content Hub blijf je baas over eigen content. De Content Hub is het brandpunt van alle activiteiten die een organisatie uitvoert om content te ontdekken, verzamelen, verrijken en verspreiden. Als het doel marketing is, is dit vaak het systeem dat diverse losse content tools samenbrengt onder één noemer met aan de voorkant een website waar deze kennis gedeeld wordt. Met een Content Hub ben je in staat om exposure te genereren en traffic naar je site te halen die je verdient omdat je iets waardevols deelt.

Voorbeeld

curation.nl is een voorbeeld van een Content Hub. Meerdere medewerkers publiceren hier (via onze eigen tools) met enige regelmaat nieuwe artikelen over een duidelijk omschreven thema. Wij gebruiken onze eigen Content Curation tools om over Content Curation te schrijven 🙂 Een Content hub is een prima plek om al deze informatie samen te brengen, en van daar uit verder te verspreiden.

Meer achtergronden over Content Hubs vind je hier: http://www.howardshome.com/toepassingen/content-hub/

Verspreiden

Als je de Hub ziet als het centrum van je wiel, je content centrum, dan zijn de spaken de kanalen waarover je de content kunt verspreiden. Denk aan het verspreiden via:

  • Sociale Media
  • Nieuwsbrieven
  • En de website zelf, uiteraard.
  • Daarnaast levert het ook nog eens een doorzoekbaar archief op, eventueel kun je ook wat oudere, maar populaire artikelen nog eens opnieuw posten.

Altijd keer je dus terug naar deze zelfde plek waar je kunt laten zien wat je weet, en ook wat je in het verleden al hebt gemeld.

Verkeer

Veel verkeer wordt gratis geleverd:

  • Door Google (e.a.) zoekopdrachten
  • Links vanaf sites van derden
  • Verkeer van social media kanalen
  • Gebruikers die rechtstreeks naar je site komen door het adres in te toetsen
  • Kliks vanuit uit nieuwsbrieven

Je kunt het ook gebruiken om betaald verkeer aan te trekken:-

  • Google Adwords
  • Propoted posts op sociale media
  • Banners
  • Andere media, zoals TV en print.

De hub vertegenwoordigd een uniek stukje intellectueel eigendom. Het stelt je in staat om je als ‘thoughtleader’ op te stellen, omdat je laat zien wat je te melden hebt.

Waarom?

Samenvattend, een Content Hub is een goed idee omdat:

  • Door het concentreren van je content op één plek het een stuk eenvoudiger is om het verkeer te monitoren en te promoten.
  • Er is één plek waar je conversie en call-to-actions kunt plaatsen en doormeten.
  • Je kunt je er als bedrijf positioneren met je kennis en de aandacht van potentiele en bestaande klanten vasthouden.
DELEN
Vorig artikel#CMFF15 gemist? Lees hier de highlights
Volgend artikelHoe krijg je medewerkers aan het Twitteren over je bedrijf?
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!