MSN is back with a vengeance. De site die ooit voor velen de startpagina in de browser was heeft een grondige update gekregen. De site wil in een strak, volwassen jasje weer de start van de online dag vormen. En dat doen ze onder andere via content curation.

Een mooie case over de kracht van content aggregatie en curation. Hiervoor hebben we bij Anneke Schogt van Microsoft extra informatie gevraagd.

Content aggregatie en curation voor een goed gevuld MSN

Sinds 1 oktober is MSN wereldwijd en zo ook in Nederland helemaal vernieuwd. Ze brengen met het nieuwe MSN een breed aanbod van content samen in één platform dat je kunt gebruiken in al je schermen. Van contentproducent zijn ze een content aggregator en curator geworden van de beste content die NL te bieden te heeft. Hun content partners kan je vinden op www.msn.nl

MSN gevuld met content curatie

Content partnerships

Ze gebruiken voor MSN.nl bewuste content partnerships. Het zijn geen rss-feeds, maar hun content is volledig geïntegreerd op het platform. Daarmee een beetje vergelijkbaar met de Content Loop waarmee consultancybureau CapGemini met name op LinkedIn succesvol is met elke week 3000-4000 nieuwe volgers.

MSN speelt in op de behoefte van hun gebruikers. Mensen consumeren steeds meer content online, zowel op het web als in apps, en gebruiken daarvoor steeds meer verschillende bronnen en schermen. MSN brengt daarom met de nieuwe aanpak een breed aanbod van content dat op allerlei devices gelezen kan worden.

Om dit platform te voeden met relevante content hebben ze naast hun contentpartners een redactieteam van zes mensen.

Integratie van het Microsoft universum en social media

msn.nl toolbalk

Binnen MSN.nl hebben ze tools toegevoegd die het leven makkelijker maken, zoals bv een handsfree modus om recepten te volgen of tools om je financiële situatie te berekenen. Daarnaast hebben ze andere  (Microsoft) diensten geïntegreerd die men veel gebruikt zoals: Outlook.com, Skype, Bing, Facebook, Twitter en heb je makkelijk toegang tot Office bestanden.

Ze willen met MSN het bereik van het web combineren met de engagement van apps. Op Windows devices zijn alle MSN apps al geïnstalleerd, en binnenkort worden deze apps ook uitgerold voor IOS en Android devices.

MSN wil met dit alles (zoals vroeger) een startpunt vormen in jouw browser: op de hoogte zijn van nieuws uit veel bronnen, met integratie van handige tools. In één overzicht de laatste mails, documenten en social media updates. In theorie een krachtige combi, maar merken ze ook al resultaat van hun contentinspanningen?

Wat bereikt MSN aan resultaat?

“Het gaat goed met het nieuwe MSN. De cijfers laten zien dat meer Nederlanders het nieuwe MSN als waardevol ervaren in hun dagelijks leven”, aldus Anneke Schogt van Microsoft. Voor de lancering in september zaten ze op circa 4,6 miljoen unieke gebruikers per maand. Na de lancering in oktober is dit gestegen naar 4,8 miljoen unieke gebruikers (bron: Comscore). MSN staat hiermee in de top 10 van best bezochte sites van Nederland.

Conversie proberen ze met name te bereiken door relevant te zijn voor een brede doelgroep, overal en altijd. Daarnaast hebben ze mensen attent gemaakt op het nieuwe MSN vanuit onze andere platformen als Skype,  Outlook.com en Bing. Met al hun platformen samen bereiken ze circa 11 miljoen unieke gebruikers per maand, en zijn daarmee het 2e digitale media platform van Nederland (bron: Comscore).

Op het platform zetten ze display advertising in en ze geloven sterk in de kracht van ‘Native Advertising’. “Deze vorm van adverteren biedt een uitstekende aanvulling op display advertising omdat je echt waarde kunt toevoegen voor de gebruiker en je boodschap op een relevante en geïntegreerde manier kunt overbrengen aan je doelgroep.” Hiermee kunnen ze naast de display advertising de grote hoeveelheden bezoekers te gelde maken. Over de specifieke ROI-berekening liet Microsoft helaas (nog) niets los.

De update van MSN en de bijbehorende promotie is een investering in het platform maar ze pakken dit slim aan. Door content curation en aggregatie in te zetten zorgen ze voor een stevige vulling van het platform met relevante content tegen relatief lage kosten. Via deze content activeren ze hun grote aantallen bezoekers en trekken ze nieuwe bezoekers aan. Én ze verbeteren het gebruik van Microsoft apps en diensten. Dit is een verstandige strategie om de concurrentie aan te gaan met grote partijen als Google. Dat daarnaast via verschillende advertentievormen ook nog iets wordt verdiend is een mooie bonus.

Het mooie is dat via een strategische inzet van bijv. RSS-feeds en content curation vrijwel elk bedrijf een relevante content hub kan vormen voor zijn doelgroep. Én dat hoeft niet op het niveau van MSN te zijn om succesvol te zijn in het aantrekken van jouw doelgroep.

Leren hoe je zelf content curation inzet voor het aanspreken van jouw doelgroep?

terug de schoolbanken in met content college sessions

 

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!