MOZ heeft een interessant marketingonderzoek gepubliceerd. Daaruit bleek dat het verbeteren van marketing analytics en een focus op content marketing voor 2014 op het programma staan voor de meeste marketeers. Hoewel pakweg de helft van de respondenten uit de VS kwamen, was Nederland ook met 1,9% vertegenwoordigd in het onderzoek. Hoogst waarschijnlijk komen de belangrijkste trends in het onderzoek overeen met de trends in Nederland, maar hou rekening met kleine verschillen; zoals de iets kleinere positie van Google+ in NL t.o.v. de andere sociale netwerken.

Belangrijkste marketingactiviteiten voor 2014

Volgens het onderzoek waren ‘analytics’ het afgelopen jaar nog de belangrijkste activiteit, terwijl 1,6% van de respondenten dit als primaire werkveld aangaf. Kennelijk vinden marketeers het allemaal heel belangrijk, maar niet zo sexy om zich marketinganalist te noemen. Content Marketing is drie plaatsen omhoog geschoten in vergelijking met 2012. Het wordt nu als de op één na belangrijkste marketingactiviteit gezien.

[quote_right]Content marketing is na analytics de belangrijkste marketingactiviteit[/quote_right]

Top 5 marketingactiviteiten:

  1. Analytics
  2. Content Marketing
  3. Keyword Research
  4. Social Media Marketing
  5. Brand Strategy

Belangrijkste marketing metrics voor 2014

Er is de laatste jaren geworsteld hoe de marketingactiviteiten goed te meten. Conversie neemt terecht de toppositie in als belangrijkste metric. Likes zijn leuk, maar moeten wel ergens toe leiden: inschrijvingen voor nieuwsbrieven, downloads van whitepapers, aanvragen van demo’s, etc. En de metric ‘inkomsten’ is niet altijd even gemakkelijk terug te leiden naar specifieke marketingacties en staat daarom waarschijnlijk op nummer twee.

Top 5 metrics

  1. Conversions
  2. Revenue
  3. Leads
  4. Unique Visits
  5. Rankings

Belangrijkste sociale netwerken voor 2014

MOZ top sociale netwerken voor 2014 - curation.nl

In 2012 waren Facebook, Twitter en Google+ wereldwijd de belangrijkste drie platformen voor social mediamarketing. Google heeft het afgelopen jaar veel goedgemaakt op de nummers 1 en 2 (+20%). In Nederland komt volgens een recent onderzoek Google+ als gebruikersplatform nog op de 5e plek. Maar het mag duidelijk zijn dat dit platform niet onderschat moet worden voor de toekomst. LinkedIn en de bedrijfsblog blijven belangrijk in de marketingstrategie en Pinterest wordt ook belangrijker gevonden dan in 2012 ( 7%) terwijl Youtube als minder belangrijk wordt gezien (-11%).

  1. Facebook – 90,9%
  2. Twitter – 85,1%
  3. Google – 69,8%
  4. LinkedIn – 46,6%
  5. Company Blog – 46,0%
  6. YouTube – 38,3%
  7. Pinterest – 28,2%
  8. Instagram – 10,6%
  9. Tumblr – 4,1%
  10. Reddit – 3,4%

De conclusies die de onderzoekers trekken, zijn dat marketingbudgetten aan het stijgen zijn en dat content marketing niet langer te negeren valt. Content marketing is met een relatief beperkt budget uit te voeren en kan toch een groot effect hebben op de marketingresultaten.

Zoals je ziet zijn er nogal wat platforms waarnaar je kunt publiceren voor content marketing. En hoewel het niet verstandig is om alle social media netwerken proberen te benaderen, zal voor de meeste bedrijven een aanwezigheid op drie of vier van de platforms noodzakelijk zijn voor content marketing succes. Om daar te slagen hoef je echter niet alle content zelf te maken. Veel van de dagelijkse posts kun je vullen met externe via Content Curation.

Wij zelf denken dat wanneer goed uitgevoerd content marketing in 30 min per dag kan. En elke medewerker die aan content marketing meewerkt versterkt dit effect verder.

Lees hier het volledige onderzoek van MOZ.

http://moz.com/industry-survey

Waar ligt jullie focus voor 2014? Laat hieronder een reactie achter!

Laat een reactie achter en discussieer mee!