In tegenstelling tot wat vaak door allerlei goeroe’s wordt gezegd, maakt slechts maar één op de 10 consumenten gebruik van Sociale Media om onderzoek te doen voordat ze een aankoop doen. Uit dit onderzoek in de UK blijkt dat er vooral gebruik wordt gemaakt van reviewsites, comments op de website, etc.

Er zijn volgens mij twee redenen waarom dit zo is:

  1.  Myopia. Dure term voor bijziendheid. Als je ‘thoughtleader’ bent, dan lijkt het alsof de hele wereld om je heen ook op sociale media zit. En als je dan iets binnen dat netwerk vraagt, dan krijg je ook antwoord. Heel veel mensen gebruiken sociale media echter alleen als read-only methode. Leuk om te volgen wat er gebeurt, maar ben je ook in staat om je volgers te activeren tot nuttige feedback? Of, ben je in staat om de zoekfunctie van bijvoorbeeld Twitter te gebruiken? Dat is niet iedereen gegeven.
  2. 1-9-90. Niet alle consumenten zitten op sociale media. De 1 = de 1% sociale media-activisten. Hun eerste levensbehoefte. De tweede 9%, dat is van mensen die het best wel met enige regelmaat inzetten, maar dan vooral om te reageren en te participeren. De overblijvende 90% laat het grotendeels aan zich voorbij gaan.

Vanuit een Content Marketing (en Content Curation) perspectief betekent dit dus dat je niet alleen maar op sociale media moet inzetten. Distributie via sociale media is natuurlijk een inkoppertje, maar een goede website waar je ook commentaar en feedback kunt verzamelen die op de sociale media wordt geplaatst geeft je een archief, maar vooral ook iets wat goed door Google wordt geïndexeerd. Zoiets heet tegenwoordig een Content Hub, een plek op het web waar alle relevante content over je merk of organisatie bij elkaar komt.

Je wilt toch niet 90% van je doelgroep laten liggen?

http://www.mediabistro.com/alltwitter/uk-social-purchase-power_b55566

DELEN
Vorig artikelDe Content Marketing Buzzwordgids
Volgend artikelWaarom ‘evergreen content’ onderdeel MOET zijn van jouw website
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!