Een in 2012 opgestart platform maar nog steeds een relevante case is die van de Olympische Spelen. In een eigen content hub hebben ze via automatische aggregatie de social media profielen van sporters en trending sportthema’s gecombineerd in een soort social newsroom. Op deze pagina’s zijn alle uitingen van de sporters overzichtelijk te bekijken en hiermee krijg je een leuk inkijkje in het leven van de Olympiërs.

De Olympische content hub wordt op vier manieren gefilterd

In de social hub van de Olympische Spelen hebben miljoenen sportfans zich verzameld en die volgen individuele sporters of thema’s. Bedrijven kunnen zelf ook social newsrooms inrichten. Een social newsroom kan zeer effectief zijn voor het versterken van een merkreputatie en het contact met de media.

De Olympische hub heeft een aantal relevante filters die je kunt toepassen op geaggregeerde content voor een social newsroom:

  • Filteren op contentsoort (bijv. de bron Instagram)
  • Filteren op trending topics
  • Filteren op thema (Sochi 2014)
  • Filteren op persoonniveau van specifieke sporters met bijbehorende social accounts

Embedden van social media voor social newsrooms

Het mooie van deze vorm van aggregatie is dat d.m.v. het inladen van RSS-feeds en social media embeds je relatief gemakkelijk een social hub of newsroom kunt inrichten. Vrijwel alle social media platformen hebben een embed mogelijkheid voor websites:

Twitter widget: persoonlijke accounts, Twitterlijsten, Twitter zoekopdrachten, etc

Embedden van Pinterest borden

Embedden van Faccebook pagina’s

Denk aan een verzameling van de tweets van werknemers die je via een gekoppelde Twitterlijst in jouw bedrijfssite laat lopen. Of zelfs een complete social newsroom van alle social media uitingen van de bedrijfsaccounts. Dit kan een enorme magneet vormen voor toekomstige werknemers, geïnteresseerde netwerkencontacten en de media die op zoek is naar informatie over jouw bedrijf. Er zijn zelfs WordPress plugins om verschillende social media accounts bij elkaar te brengen in een social wall zoals bij dit testje op basis van de plugin.

HowardsHome Social Wall  - automatische social contentaggregatie

De kracht van social newsrooms

Social hubs of social newsrooms kunnen een sterk middel zijn om de reputatie van een bedrijf te versterken. Een social media newsroom kan een uitbreiding zijn van de functie van een traditionele online newsroom: het informeren van media en het bredere publiek. De social newsroom breidt de bestaande functionaliteiten van een newsroom uit met deelmogelijkheden en stimuleert de online discussie rondom het merk. De social newsroom biedt daarvoor naast persberichten ook overzichten van online mentions en discussies en geeft daarmee inzicht in de populariteit van een merk en de thema’s rondom een bedrijf.

Het bundelen van aggregatie van bedrijfsnieuws en social media kan daarom een waardevolle toevoeging zijn aan een traditionele bedrijfssite. Én iedereen met een basale kennis van html en websites kan dit zelf inrichten. Naarmate je meer maatwerk wil of scherpere filtermogelijkheden, zijn er meerdere partijen (waaronder HowardsHome ) die je hierbij kunnen helpen.

Lees meer over social newsrooms.

Laat een reactie achter en discussieer mee!