Deutsche Telecom is begin dit jaar een B2B community begonnen voor de zakelijke markt. Uit marktonderzoek bleek dat kleinere klanten interesse hadden om mee te doen, mits het een ‘vriendelijke’ omgeving was. Dat het niet alleen maar zeuren en klachten. Grote klanten wilden alleen anoniem meedoen.

Doelstellingen voor de community

  • Koopbeslissingen positief beïnvloeden
  • Nieuwe afzetmarkten vinden
  • Klanten helpen, loyaliteit opbouwen
  • Eisen en wensen van klanten beter begrijpen

Inmiddels zijn er 155 registraties en  ongeveer 1500 bezoeken per dag. Centraal staat de gebruikersinteractie. Inmiddels is er heel erg veel eigen content gemaakt voor deze community, vooral op basis van vragen en discussies van klanten. Deze discussies dienen als basis voor een nieuwe artikel, of voor vulling van een lijst met veelgestelde vragen.  Deze artikelen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de vindbaarheid op Google.

 Leerpunten

  • Als organisatie moet je het functieoverschrijdend aanpakken. De samenwerking tussen de zakelijke klanten, de community managers en de afdeling marketing is essentieel
  • User Generated Content is king
  • Altijd door-ontwikkelen, kwaliteit blijven leveren en meten wat er gebeurt

De samenwerking tussen bedrijf en klanten van Deutsche Telekom is als nooit te voren. Men heeft het idee dat er samengewerkt wordt aan nieuwe kansen en mogelijkheden.

Hieruit blijkt wel dat juist binnen de B2B markt een Content Hub een goed middel is om in contact te komen EN te blijven met klanten. Je inspireert ze enerzijds met interessante content, waardoor je in staat bent om je als ‘thoughtleader’ te positioneren, en aan de andere kant leer je precies wat de intersses zijn van zowel je bestaande als nieuwe potentiële klanten.

Meer informatie over Content Hubs vind je hier: http://www.howardshome.com/toepassingen/content-hub/

Hier vind je de bron: http://www.internetworld.de/social-media/social-media-marketing/b2b-community-content-hub-741538.html

DELEN
Vorig artikel4 tips om te winnen van contentverzadiging
Volgend artikelContent marketing case GoPro: fans leveren de content!
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!