Het maken van aannames over je publiek is een van de slechtste dingen die je kunt doen als content marketeer en curator. De content die we maken of cureren kan ervoor zorgen dat ons publiek zich stom voelt en afhaakt. Hoe voorkom je dit?

Wanneer je een zin leest als:

“Als je nog niet door hebt dat storytelling dé trend binnen Content Marketing is, loop je hopeloos achter.”

Om te beginnen maakt het een groot verschil of deze zin op een content marketing blog staat of in een post op LinkedIn voor een veel breder publiek. Hoe dan ook zorg je met dit soort formuleringen dat iedereen die nog niet bekend is met storytelling zich stom of zelfs geschoffeerd voelt. Alleen al omdat je aannames maakt over het kennisniveau van je publiek, loopt je het risico een deel van je publiek te vervreemden.

(De inhoud van de zin is bewust gechargeerd. Storytelling is een interessant middel binnen content marketing, maar meer niet. Ben je hier nog niet mee bezig, dan is er geen probleem ;)).

Aannames over jouw publiek maken

Aannames kunnen volgens dit artikel van Coschedule twee reacties oproepen:

  1. Je zegt dat ik stom ben. Ik klik weer weg.
  2. Dit artikel is voor experts en dus niet voor mij. Ik klik weg.

De lezer gaat dus weg en dat kan niet je bedoeling zijn geweest,

Probeer deze vijf aannames te voorkomen in het maken en cureren van content

Aanname 1: mijn publiek is zoals ik en gebruikt dezelfde toon, stijl, humor, culturele verwijzingen en denkt hetzelfde.

Vraag jezelf af: Leest mijn publiek mijn content omdat ze hetzelfde zijn als ik of omdat ze meer willen weten over de onderwerpen waar ik over schrijf?

Aanname 2: ze weten dezelfde dingen als ik.

Soms weten ze meer, soms minder, maar je kunt er vanuit gaan dat ze niet precies hetzelfde weten. Gebruik bij het illustreren van een punt geen hele specifieke verwijzingen / vergelijkingen zonder een link naar meer informatie. Geef context als je bijv. een vergelijking maakt met de grot van Plato. Wees in jouw formulering niet beledigend tegen mensen die minder weten.

Aanname 3: ze zijn geïnteresseerd in jouw merk of bedrijf.

In veel gevallen zijn jouw lezers eerst geïnteresseerd in wat je te melden hebt, in wat voor waarde je toevoegt. Wanneer ze zien dat niet schrijft om alleen zoveel mogelijk jouw merknaam in beeld te krijgen, zullen ze ook geïnteresseerd in de auteur en het bedrijf worden.

Curation.nl is hier een voorbeeld van. Jullie lezen en wij schrijven liever over curation en content marketing dan over HowardsHome.

Aanname 4: ze begrijpen jou / hebben dezelfde cultuur

De cultuur van een land, branche of zelfs bedrijf kan zeer bepalend zijn voor het begrijpen van elkaar. Een Vlaams publiek zal veel van een Nederlandse tekst begrijpen maar ook bepaalde uitdrukkingen missen. Gebruik andersom bij een Nederlands publiek niet ‘t is geen avance als je wilt zeggen ‘het helpt niet’.

Aanname 5: ze kennen jouw vakjargon

Je kunt er niet vanuit gaan dat jouw publiek alle vaktermen kent. Probeer daarom vakjargon zo veel mogelijk te beperken en wanneer je vaktermen toch gebruikt, leg dit dan uit of voeg een link naar achtergrondinformatie toe. Dit geeft meteen ook een mooie kans om een gecureerde lijst te maken van vaktermen zoals deze lijst met content marketing buzzwords.

Bron: Coschedule

 

Laat een reactie achter en discussieer mee!