Rogier Pieters geeft op ‘mr-online’ een goede analyse van contentplatformen in de advocatuur. Content curation wordt daarbij nog weinig ingezet. Een gemiste kans?

Contentmarketing is onder grote Nederlandse kantoren aan een opmars begonnen volgens marketingadviseur en jurist Rogier Pieters op ‘mr-online‘. Deze beweging laat zich mooi zien in de verschillende contentplatformen die de laatste jaren zijn ontstaan: Holland Lawyer van HVG, Partner in Kennis van DirkZwager en het platform Birdbuzz van Bird&Bird. Allemaal met hun eigen stijl en aanpak.

Het contentplatform is in veel sectoren een bekend begrip. Een contentplatform is een aparte website, waar online kennis wordt gedeeld. Het is een uitstekende manier voor een advocatenkantoor om zich te onderscheiden. Waar een blog vaak meer persoonlijke stijl heeft, kan een contentplatform breder zijn. Naast een analyse van de drie content initiatieven maakt Pieters een goede opmerking:

[quote_box_center]”Slechts weinig contentplatformen (zowel binnen als buiten de advocatuur) volgen de strategie om alle informatie binnen de organisatie samen te brengen en te ontsluiten. Veel kantoren delen al kennis middels seminars, evenementen en nieuwsbrieven. Door deze content samen te voegen en online te ontsluiten, kunt u snel een contentplatform opzetten zonder vanaf nul te hoeven beginnen.”[/quote_box_center]

Pieters heeft het hier eigenlijk over interne curation van content en kennis die aanwezig is binnen de organisatie. Wanneer je dit in een platform combineert met gecureerde artikelen over de markt en actualiteit heb je een sterk marketingmiddel. Je brengt kennis bij elkaar, je geeft overzicht van wat er in jouw niche gebeurt en je  hebt de mogelijkheid hieraan jouw visie aan te koppelen.

Een probleem waar veel advocatenkantoren echter tegenaan lopen is dat er declarabel gewerkt moet worden en er niet altijd ruimte is (of gemaakt wordt) voor contentmarketing en bloggen door het juridisch personeel. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is content curation. Het cureren van al bestaande content maakt contentmarketing én bloggen efficiënter en zorgt ervoor dat advocaten makkelijker kunnen bijdragen. Maar wat is content curation eigenlijk?

Wat is Content Curation?

Er is al veel geschreven over ‘content curatie’ of ‘content curation’. Velen zien het als onderdeel van contentmarketing. Het vinden, categoriseren, duiden, verrijken en delen van content van anderen en jezelf voor ‘thought leadership‘ en het informeren van jouw publiek in het algemeen. Door binnen de organisatie content curation goed op te zetten informeer je jouw collega’s over de markt, vind je belangrijke data om klanten beter te adviseren en kunnen collega’s met hun expertise input leveren voor het maken van eigen content. Onderstaande infographic laat zien wat content curation in de basis is.

Content curation - Hoe bouwt het waarde op voor relaties - HowardsHome

Stappen voor Content Curation

1. Identificeren van bronnen en onderwerpen – Welke zijn interessant voor jouw prospects en klanten?
2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp
3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast
4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader
5. Delen – Presenteer de informatie op een handige en aantrekkelijke manier die past bij jouw doelgroep

Content curationproces voor een advocatenkantoor

Via RSS-feeds, Twitter, browsen op het internet, Google Alerts of verscheidene tools die ‘content discovery’ ondersteunen wordt een interessant artikel gevonden voor jouw niche en publiek. Één van de medewerkers maakt een samenvatting van het artikel en plaats dit bijv. op een intern samenwerkingsplatform of maakt zelf een schets voor een artikel op het content platform. Zoals hieronder.

vat externe content samen, voeg eigen visie toe en publiceer naar jouw wordpress blogomgeving. Zo maak je snel nieuwe vulling en ben je een filter voor jouw publiek

Collega’s geven juridisch commentaar, context en duiding of geven tips over waar goede achtergrondinformatie te vinden is over dit onderwerp. Daarna vult een ‘content manager’ of iemand met redactionele ervaring deze bronnen aan met beeldmateriaal en quotes om het aantrekkelijker te maken. Hierna wordt de content op het platform gepubliceerd en kan het door medewerkers verspreid worden op sociale netwerken.

Zowel op het punt van het vinden van relevante content om te cureren, het geven van context bij een actueel onderwerp én het delen in het netwerk kunnen de juridisch medewerkers bijdragen. Én door alle stappen van het curationproces op te delen onder collega’s en dit te ondersteunen met de juiste tools blijft het werkbaar en efficiënt. Op deze manier koppel je interne kennis aan belangrijke informatie uit jouw sector en vorm je een waardevolle filter voor jouw publiek.

Hoe zit het met auteursrecht?

Ten slotte een belangrijk punt: het auteursrecht.

Niet klakkeloos overnemen, maar borduur voort op en geef altijd de credits aan de oorspronkelijke bron.

Hou een korte samenvatting of citaat aan bij het aggregeren of cureren van andermans content. Uiteraard mét bronvermelding en deeplink naar het bronartikel. Iets met copyright enzo. Een citaat is genoeg om de strekking van een verhaal te geven en geeft genoeg bodem om daarna zelf te verdiepen. Daarnaast laat het ook nog genoeg te raden over om een doorklik naar het bronartikel te stimuleren.

Men moet altijd linken naar het bronartikel en eventuele extra informatie. Daarmee voeg je échte waarde toe. Dit is precies waar de kracht van content curation in zit. Het vinden van relevante al bestaande content, dit rubriceren, verrijken, duiden en presenteren.  Meer weten over ethisch (en juridisch) verantwoord content cureren?

Méér over content marketing voor advocaten?

2 REACTIES

  1. Vergeet behalve doorlinken de naamsvermelding niet. (Al heb ik liever een link zonder naam, dan een naam zonder link)

    Crtr.nl is een mooie tool om te cureren. Maar het kost alsnog veel tijd! Het zoeken en duiden. Want zonder context heb je niets aan het gecureerde.

    Ik denk trouwens dat ook voor het cureren de advocatuur nog te conservatief is. Durven eigenlijk niet goed content van anderen te delen. Ze moeten tenslotte vooral laten zien dat ze zelf goed zijn. Net zoals ze graag, als ware zij wetenschappers, in vakbladen publiceren, terwijl op andere platformen veel nuttiger is voor de marketing. Naar mijn bescheiden mening allemaal uiteraard.

  2. Het krijgen van inspiratie en het inhaken op de actualiteit wordt efficiënter via curation. Het duiden kost inderdaad nog steeds tijd en geeft de meeste meerwaarde.

    Daarom is het belangrijk voor bedrijven met meerdere juridisch medewerkers deze werklast te verdelen en dit te ondersteunen met een curation platform of proces.

    De eenpitter moet helaas dit duidingswerk helemaal zelf doen of samenwerkingen aangaan met andere gastbloggers/duiders.

    De advocatuur is wellicht nog met een inhaalslag bezig maar dit biedt wel dus kansen voor de meer wendbare kantoren.

Laat een reactie achter en discussieer mee!