Webshops Curated en Loot Crate cureren niche producten en bieden dit aan via een abonnement. Wat kun je leren van deze bedrijven voor content marketing?

Webwinkels cureren al jaren producten voor klanten. Nu zie je steeds vaker niche webshops die obscure design of lifestyleproducten boven water halen en dit aanbieden in abonnementsvorm. Curated en Loot Crate doen dit op twee verschillende manieren.

Curated

Gecureerde producten op Curated.nl

Het Nederlandse Curated.nl vormt al weer enige tijd een platform voor een groep expert curatoren die elk kwartaal een product uitkiezen dat hun hart heeft gestolen. Mensen kunnen zich vervolgens abonneren op deze curatoren en krijgen elk kwartaal een nieuw opgedoken pareltje opgestuurd. Via blogposts leggen de curatoren uit waarom dit product nou zo bijzonder is en maken op deze manier een feestje van de productomschrijving. Het strakke design en de persoonlijke verhalen van de curatoren maken dat je écht het gevoel hebt iets bijzonders te bestellen dat niet zomaar in de winkel verkrijgbaar is.

Het platform ademt op een eigen manier expertise uit. En doordat de productuitleg zo persoonlijk is ingestoken krijg je ook écht een vertrouwensband met jouw persoonlijke shopper. Dit is waar o.a. de kracht van content curation in zit: het uitstralen van thought leadership via structureel niche content uit de markt te halen en dit persoonlijk uit te lichten voor jouw doelgroep. Hierdoor gaan ze jou langzamerhand vertrouwen als persoonlijke filter voor hun branche.

Loot Crate

Proces van bestellen bij Loot Crate

Loot Crate is een Amerikaans bedrijf dat maandelijks een kist met goodies bij elkaar brengt. Ze profileren zich als leverancier voor de innnerlijke gamer en geek en brengen daarvoor elke maand thematisch nerdy producten bij elkaar. Ook Loot Crate werkt met een abonnement als belangrijkste verkoopmethode. Ook hier proberen ze de koper het gevoel te geven dat iemand persoonlijk de selectie heeft gemaakt. En door de keuze voor thematiek in hun kratten geven ze ook een duidelijke focus aan hun dienst. Ze profileren zich als dé plek voor nerds en geeks om obscure pop-culture producten te vinden en verkopen dit als een maandelijks verrassingscadeau.

Wat kun je leren van deze webwinkeliers over content marketing en curation?

  • Kies een niche! Voor jouw curatoren (interne experts) én doelgroep
  • Maak curation persoonlijk door specifieke experts te koppelen aan de content. Dit werkt beter voor het bouwen van een vertrouwensband dan publiceren vanuit een logo
  • Raadpleeg jouw community
  • Maak er een feestje van!
  • Maak een afspraak met jouw publiek. In dit geval via het maandelijks of elk kwartaal leveren van mooie producten. Voor de meeste bedrijven betekent dit het wekelijks leveren van relevant branchenieuws of achtergrondinformatie. Door regelmaat aan te brengen in jouw publicatiemoment zullen jouw klanten (mits het goede content is) gaan toeleven naar de volgende publicatie

Meer leren over content marketing en curation? Ga dan nu de collegebanken in!






 

Laat een reactie achter en discussieer mee!