De relatie tussen kennis & content curation.

Je weet waarschijnlijk niet zo veel als je zelf denkt. Probeer maar eens iets uit te leggen waarvan je in eerste instantie denkt te weten hoe het werkt. Een WC, het internet, een koelkast. Je komt er dan al snel achter dat je dacht het te begrijpen, maar dat er toch nog veel details ontbreken. In de psychologie is dit een bekend fenomeen, dat bekend staat als de ‘Illusion of Exploratory Depth‘.

Een andere manier om dit te ervaren zijn kinderen in de leeftijd waarop ze vaak de ‘waarom’ vraag stellen. Niet één keer, maar ze blijven doorvragen. Dan blijkt dat dat het echte antwoord soms best wel lastig is.

Er zijn interessante studies over wat dit met mensen doet:

  1. Het zelfvertrouwen bij proefpersonen over het juiste antwoord op een vraag om de werking van een object te beschrijven is in eerste instantie vrij hoog.
  2. Nadat er wordt doorgevraagd op details ontstaat echter al snel het gevoel van onwetendheid en zakt het aanvankelijke zelfvertrouwen.
  3. Daarna werd een gedetailleerde uitleg aan de proefpersonen gegeven, zodat ze het echt snapten.
  4. Op de vraag om nu nog eens te bepalen wat ze van te voren echt over het onderwerp wisten kwam nu een ander beeld, men realiseerde zich dat ze er in eerste instantie niet veel over wisten.
  5. Aan het einde van het hele traject vond iedereen wel dat ze er nu veel meer over wisten dan oorspronkelijk.

You_Dont_Know_What_You_Dont_Know[1]

 

[quote_right]Kort samengevat: Je weet niet wat je niet weet.[/quote_right]

 

 

 

 

 

Het artikel geeft nog een aantal interessante achtergronden, maar ik vind zelf de analogie met Content Curation en Content Marketing heel frappant.

Content Curation

Door goed gebruik te maken van Content Curatie kun je aan anderen laten zien wat je weet. Iedere professional houdt zijn bronnen bij. Daar lees je interessante stukken en die kun je dus prima delen met ‘vrienden’ op sociale media. Jouw selectie is op zich al een belangrijk stuk kennis en toegevoegde waarde.

Ook al heeft de doelgroep al een heel erg goed idee van de mogelijkheden (denken ze!), je hebt altijd de mogelijkheid om jouw perspectief te tonen, jouw kennis in te zetten om te laten zien wat je weet. Daarmee kun je kennis leveren aan je doelgroep, die je op die manier gaat zien als een betrouwbare expert op dat gebied.

Je laat ze zien wat er allemaal is en je toont je eigen expertise door een kort commentaar te geven op wat je zelf de moeite waard vindt. Twitter is een goed middel daarvoor, maar realiseer je wel dat je in 140 tekens niet heel veel echte substantie kwijt kunt. Daar komt bij dat het schrijven van een langer stuk ook meestal meer tijd kost. Een kort stukje met je eigen opmerking toevoegen aan een link kost vrijwel geen tijd.

Als je doelgroep daardoor geprikkeld raakt, kun je achtergronden bieden in de vorm van blog posts, artikelen en white papers. Daar kun je pas echt laten zien wat je weet en wat je kunt.

Wat kun je hier nu in de praktijk mee? Lees je iets interessants? Geef een kort commentaar en plaats het door op je timeline. Zorg ervoor dat je goed meet wat je doelgroep interessant vindt, naar welke artikelen ze doorklikken. Door daar goed op in te spelen weet je waar je mogelijk mee kunt helpen met goede achtergronden. Dit helpt je vervolgens om een goede blog post of relevant artikel te schrijven, waarmee je kunt inspelen op de interesses van je doelgroep. Dit is de unieke kans om te laten zien wat je weet.

En zo help je je klant van “wat je niet weet dat je het niet weet” naar echte kennis en toegevoegde waarde!

Bron: Harvard Business Review

DELEN
Vorig artikelHoe krijg je medewerkers aan het Twitteren over je bedrijf?
Volgend artikelLinkedIn Content Marketing gids
Op Curation.nl blog ik over strategische en/of bedrijfskundige issues m.b.t. Content Curation, Content Marketing. Mijn speciale interesse gaat uit naar de inzet van medewerkers bij deze processen (Employee Generated Content, Ambassadeurs) en naar het aantoonbaar maken van de Return on Investment van moderne marketing technologie.

Laat een reactie achter en discussieer mee!