Uit onderzoek van de makers van marketingtool Eloqua blijkt dat Amerikaanse marketeers content van derden op verschillende manieren inzetten. Voor vulling van sociale media, als basis voor eigen content, als vulling voor website en e-mailcampagnes en voor plaatsing op een curation platform of dienst. Lees hieronder welke vorm van Content Curation het meest wordt toegepast door marketeers.

De marketeers gebruiken Content Curation op deze manieren:

56% Gebruikt content van derden om te tweeten / voor vulling van sociale netwerken
41% Een blogpost schrijven op basis van content van derden en daarnaar linken
41% Linken naar content van derden op website
38% Links naar content van derden delen in e-mailcampagnes
24% Doet niets met content van derden
12% Plaats content van derden naar een curation platform of dienst
3% Anders

Bouw voort op content van derden en voeg waarde toe

Het is mooi om te zien dat bijna de helft voor ervoor kiest om op basis van andermans content zelf posts samen te stellen mét bronvermelding. Want content cureren van derden zorgt niet alleen voor een efficiënte vulling van jouw sociale media accounts, maar werkt ook uitstekend voor het verrijken van jouw website, blog of content hub. Daarnaast geeft deze aanpak de mogelijkheid om iets toe te voegen aan de kennis en mening van anderen. Bijna een kwart geeft aan dat ze helemaal niets met content van derden doen en dit is volgens ons een enorme gemiste kans. Het is namelijk niet makkelijk om structureel hoogwaardige content te leveren om de klant te informeren, te helpen oriënteren, te entertainen of te enthousiasmeren.

Gebruik content van derden om efficiënt jouw klant te helpen

Veel middelgrote en kleine bedrijven hebben een flinke kluif aan genoeg nuttige content zelf maken. Door content van derden ethisch te gebruiken kan er een enorme efficiëntieslag gemaakt worden, kunnen kosten omlaag, kun je structureel relevante content leveren aan jouw publiek en geef je een breder beeld van de markt dan alleen het eigen. Dit laatste is zeker belangrijk want hierdoor kom je minder commercieel en meer betrouwbaar over. Maar misschien nog wel belangrijker is dat je hiermee nuttig bent voor toekomstige klanten zonder dat dit direct verkoopt. Je bouwt eerst een vertrouwensrelatie op, je zaait en zult later oogsten. Want content marketing is een strategie van de lange adem waarbij je in de huid van een boer en adviseur kruipt in plaats van in de rol van de jager.

Dit interview van Tristan Lavender met marketing guru Jay Bear geeft het goed weer: “Slimme marketing draait om helpen, niet om hypen” En content curation kan dit uitstekend ondersteunen en voeden.